Pechhulp straks via Total ook gratis in Nederland?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

We hebben er hier in het verleden veelvuldig aandacht aan besteed. De strijd tussen de pechhulpdiensten van en . Met een markt van circa 4,5 miljoen klanten waarvan ongeveer één miljoen mensen per jaar autopech hebben leek het Route Mobiel in 2004 een interessante markt om zich op te richten. Hun belangrijkste wapen in de concurrentiestrijd was de prijs. Sinds kort biedt ook pechhulp aan, voor een nog lagere prijs.

Maar er bestaat een kans dat binnenkort pechhulp ook in Nederland gratis wordt aangeboden. In België biedt oliemaatschappij Total haar klanten namelijk sinds januari van dit jaar gratis pechhulp aan.

werkt heel eenvoudig. Om van de pechdienst gebruik te maken, tankt de automobilist bij één van de 465 Belgische tankstations van Total. Vervolgens laat hij zijn tankbeurt registreren op zijn Total Club klantenkaart (of getrouwheidskaart, zoals onze zuiderburen het zo mooi noemen) die gratis verkrijgbaar is in elk tankstation. Voor elke tankbeurt van minstens 25 liter voor een auto, of minstens 10 liter voor een motorfiets, kan de bestuurder gedurende drie weken een beroep doen op Total Assistance. De pechhulp wordt bij elke nieuwe tankbeurt van minstens 25 respectievelijk 10 liter verlengd. Voor ? 0,25 eurocent per sms ontvang je twee dagen voor afloop van de dekkingsperiode een bericht.

De service kent volgens Eddy De Beucker, Marketing and Communicatie Manager Total België, een groot succes. Total Frankrijk en Italië bieden sinds kort al een vergelijkbare dienst aan en andere filialen zullen mogelijk volgen. Daarbij beschouwen klanten die zich inschrijven het product ook even kwalitatief als een service die ze bij andere dienstverleners moeten inkopen tegen ongeveer 100 tot 120 Euro per jaar. Voor de dienst wordt samengewerkt met de Belgische Marktleider op het gebied van pechverhelping, Wegenhulp, die een professionele en kwalitatieve dienstverlening garanderen.

De gratis pechhulp dient volgens Total vier doelen:
? De beste prijs-kwaliteitsverhouding hard maken
? Nieuwe klanten aantrekken, met de nadruk op klanten zonder tankpas
? Bestaande klanten behouden en hun bezoekfrequentie verhogen
? Het bezoek aan de Total shop aanmoedigen (omdat de kaart aan de balie gevalideerd moet worden)

Ik vind het een interessante keuze van Total. Ik ben dan zelf wel een leaseauto rijder en hierdoor niet echt bewust bezig met brandstofprijzen en de juiste pechhulp, ik denk dat er best veel consumenten zijn die dat wel doen. Een value added service zou Total in Nederland best populair kunnen gaan maken. De payoff die ze in België gebruiken, "" zou dan ook hier zijn intrede kunnen gaan doen. Of is het teveel gedoe en zou het hier niet werken?

Ik ben overigens wel benieuwd hoe de deal met Touring Wegenhulp eruit ziet. Op het eerste gezicht verliezen ze door dit initiatief als marktleider klanten, maar deze krijgen ze dan via Total indirect wel weer terug. Toch neem ik aan dat Total niet de totale jaarfee aan Touring betaalt als een klant elke drie weken zijn abonnement verlengt... Hoe zou dat in Nederland gaan werken met meedere aanbieders en een hevigere concurrentie?

Hou vooral je mening of ideeën niet voor je!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie