Laurie Windham, CEO van adviesbureau Cognitiative en auteur van 'The soul of the new consumer', vindt dat dotcoms hun klanten volledig over het paard hebben getild. Daardoor is het voor e-tailers amper nog haalbaar is om winstgevend te opereren. Klanten eisen cadeautjes en kortingen, en anders zijn ze zo weer weg. Een dumpprijssite als Amazon bijvoorbeeld moet niet denken dat zijn klanten trouw aan de site zijn: zij zijn trouw aan de lage prijs. Prijstrouw in plaats van merk- of leverancierstrouw? Een typerend cijfer: 34% van de onlinekopers bestempelt zich als comparison-shopper, versus 8% van de offlineklanten. Geluk bij een ongeluk is misschien dat de helft van de bevolking die nog niet online is – maar dat de komende 18 maanden wel gaat doen – een ander profiel heeft: minder avontuurlijk en veeleisend, minder welvarend, iets ouder dan de gemiddelde onlineleeftijd, en angstiger over veiligheids- en privacykwesties. De toestromende internetters zijn conservatiever en terughoudender als koopgroep, maar daardoor waarschijnlijk ook trouwer aan sterke merken en betrouwbare leveranciers. En betere klanten.
<#FONT SIZE=1>Bron: Fortune, 2-10-2000<#/FONT>
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!