De Communicatie Donorshow

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Er is een tekort aan orgaandonoren, dat werd van de week voor de zoveelste keer weer duidelijk. Er is kennelijk een BNN-donorshow voor nodig om ons wakker te schudden. Want ook in Nederland sterven er mensen vanwege een gebrek aan donoren. We hebben de afgelopen jaren een aantal voorlichtingscampagnes langs zien komen. De vraag die zich opdringt, is of die campagnes gefaald hebben. Het leek mij aardig om wat van die campagnes uit het buitenland bij elkaar te zetten, om de verschillende invalshoeken te zien die worden gehanteerd.
Wij geven hier een bloemlezing van orgaandonatiecampagnes.

Ruwweg zijn er twee benaderingen: de vriendelijke methode, waarbij verteld wordt hoe belangrijk orgaandonatie is, en de confronterende methode, waarbij de kijker een schuldgevoel aangepraat wordt wanneer die geen organen afstaat. Als je geen organen afstaat neem je iemand anders mee het graf in.

Ken jij andere campagnes die ook online te zien zijn: Reageer in de comments.

(sommige printcampagnes zijn clickable om een vergroting te kunnen zien)

Twee video's van .
Bureau , Frankrijk.
Publicatiedatum: Mei 2007
Copy: You're not good at saving lives. Wait until you're dead. Make the organ donor pledge.

Drie video's van het Tjechische Nadace pro transplantace kostní dřeně (Beenmerg transplantatie).
Bureau: Leo Burnett
Publicatiedatum: 2001

Video van het Braziliaanse .
Bureau: DM9DDB
Publicatiedatum: 2005
Copy: Als je organen wilt doneren, informeer dan je familie tijdens je leven. Daarna wordt het wat moeilijk.

Video van het .
Bureau: Scholz & Friends.
Publicatiedatum: 2003

Video van de Belgische Nationale Vereniging van Hart-en Longgetransplanteerden
Bureau: .
Publicatiedatum: 2006.

Video Italië.
Bureau , Milan.
Publicatiedatum voorjaar 2007.
Over de keerzijde van orgaandonatie: handel in organen.

Printcampagne van (Aliança Brasileira Pela Doação de Órgãos e Tecidos), de Braziliaanse orgaandonatie organisatie.
Bureau
Publicatiedatum: 2006.
Copy: Quando você não doa órgãos, leva alguém com você.
Wanneer je geen organen doneert, neem je iemand met je mee.

Printcampagne van het Nederlandse NIGZ (Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie).
Bureau Leo Burnett.
Publicatiedatum najaar 2005.

Printcampagne van de Belgische Nationale Vereniging van Hart-en Longgetransplanteerden
Bureau: .
Publicatiedatum: 2006.

Printcampagne van het Braziliaanse ABTO (Associação Brasileira de Transplante de Órgãos)
Bureau: Lew' Lara.
Publicatiedatum: 2007.
Copy: Maak het leven van iemand compleet. Doneer organen.

Plaktatoos voor iamrecycled.com
Bureau: , Mumbai, India
Publicatiedatum onbekend.

Printcampagne van uitgeverij Vizoo.
Bureau Giovanni.FCB
Publicatiedatum 2004?
Copy: C’mon, don’t be a jerk. You know that’s not we’re talking about.

Ongepubliceerd/ vrij werk: plaktatoos.
Concept: Vuongdesign, Fotografie: Emilio Brizzi'.
Publicatiedatum 2004
Genomineerd voor een ADCN lamp 2004

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie