Het artikel staat in het oktobernummer van Tijdschrift voor Marketing, en is in pdf-vorm beschikbaar op de marketing-online.nl, maar ik wil hieronder toch een paar highlights kwijt:
Junglerating ontwierp een onderzoeksmodel, zie het artikel voor een beschrijving, dat de basis vormde voor een benchmark. Het bureau constateert een zeer grote verscheidenheid aan personalisatie-instrumenten, maar weinig conventie. De webshops zelf lijken enorm veel op elkaar, maar dat zit 'm vooral in de usability (denk aan gestuurde navigatie).
Bart Schutz, onderzoeker bij JungleRating: 'De personalisatie is voornamelijk functioneel, men zet het in voor snelheid en gemak. Dan moet je denken aan pre-filled forms, one-click-buy, gegevens inzien en wijzigen.'
Bijna driekwart van de webwinkels personaliseert op basis van hun keuze voor een productcategorie (56 procent). Webshops bieden nauwelijks inzicht in individueel surfgedrag, waardoor er geen inzicht bestaat in het gedrag en de behoefte van de consument.
22 Procent van de onderzochte webshops biedt gepersonaliseerde content op basis van surfgedrag, denk aan een 'the page you made' of gepersonaliseerde etalages.
17 Procent personaliseert op basis van referentiegroepen (others who viewed/ bought, also viewed/ bought).
Alleen Amazon trekt zijn personalisatie op basis van impliciet meten door en biedt bijvoorbeeld 'aanbevelingen' op basis van surfgedrag én bestelgedrag.
Schutz: 'Amazon is van alle webshops het verst ontwikkeld, alles spitst zich toe op het individu. In eerste instantie impliciet, maar naarmate je verder komt en meer bezoekt, geef je zelf aan wat je wilt zien, in wensenlijstjes bijvoorbeeld.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!