Zit Air Miles er nog wel 'warmpjes' bij?

"Geachte mevrouw, heer,

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

U spaart Air Miles bij Eneco Energie. Met ingang van 1 januari 2006 stoppen wij met dit spaarprogramma. De reden hiervoor is dat uit onderzoek blijkt dat steeds meer klanten liever direct voordeel willen dan hiervoor te sparen. Daarom gaan wij voor u al onze 'energie' steken in het direct voordeelprogramma Energieke Dingen Doen."

Heerlijk zo'n persoonlijke aanhef, leve de customer intimacy! Een 'hartverwarmend' welkom had ik toch op z'n minst verwacht van een bedrijf dat zelf nogal 'energieke' woordgrapjes maakt. Maar nee, ook al geen goed nieuws dit keer. In navolging van o.a. Hunkemöller, ABN AMRO en gedeeltelijk ook AH(A) heeft Eneco ervoor gekozen om de 'stekker' uit het te trekken.

Het onderzoek waar ze op doelen is waarschijnlijk dat van de Carlson Marketing Group. Blijkbaar heeft Eneco zijn conclusies getrokken. Het was voor Eneco sowieso moeilijk om "een directe link te leggen tussen het loyaliteitsprogramma en haar omzet." Ik denk dat weinig mensen meer energie gaan verbruiken naarmate ze meer Air Miles krijgen. (hoewel een Air Miles coupon met "nu twee maanden stroom halen, één betalen" me niet eens zo slecht idee lijkt)

Air Miles was bij nader inzien misschien dan ook niet zo heel erg geschikt voor Eneco. Die 623 Air Miles die ik jaarlijks van ze kreeg (wel via automatische incasso betalen en meterstanden via internet doorgeven) zijn op mijn inmiddels opgebouwd fortuintje van 18.706 Air Miles natuurlijk maar een druppel op de 'gloeiende' plaat. Daarbij is 'switchen' tussen energieaanbieders iets minder eenvoudig dan switchen tussen twee supermarkten, dus om de retentie hoefden ze het ook niet te doen.

Vraag is echter of, indien deze tendens doorzet, Air Miles over tien jaar nog wel bestaat? Misschien moet ik uit voorzorg nu al eieren voor m'n geld gaan kiezen en mezelf trakteren op"een ontdekkingsreis door de werelddelen" bij Diergaarde Blijdorp, "Zweven boven de aarde" met Ad Ballon of gewoon "shoppen vanuit m'n luie stoel" in de Air Miles Shop.

Of zal ik mijzelf laten verleiden tot het boeken van een "Tinnen soldaatjes arrangement" of de "TiTaTovenaar voorstelling" bij de Efteling?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie