Premium

'We moeten uit de niche, into the spotlight'

Remco Bos, ex-FHV BBDO, is de nieuwe creatief directeur bij Kumpany.

Je hebt ruim een jaar gefreelancet, hoe was dat? Wat vind jij de voor- en de nadelen van zzp’er zijn?

&;De open deuren zijn natuurlijk aan de ene kant de vrijheid en aan de andere kant de onzekerheid. In de praktijk kwam het er voor mij op neer dat ik mijn netwerk extra ging aanschrijven. De meeste freelance conceptklussen kwamen via oud collega’s bij productiemaatschappijen vandaan. Niet vanuit de reclamebureaus. Dit is echt wel een trend die ik in het vak zie ontstaan.&;

Wat maakt werken bij Kumpany bijzonder voor jou?

&;Veel dingen maken Kumpany voor mij bijzonder. De open werksfeer, leuke mensen, een mooie lijst klanten die nog echt durven en een in-house productieafdeling waardoor we snel kunnen schakelen. Kumpany is daarbij nog een van de weinige bureaus die niet in een groep of netwerk zit. We zijn daardoor flexibel en kunnen met korte lijnen een eigen koers varen.

Kumpany is een echt activatiebureau. Ik zit hier op mijn plek aangezien ik ervan overtuigt ben dat activatie het nieuwe DNA van reclamemaken is. Merken moeten hun doelgroep betrekken, met hen praten, spelen en activeren om zo een relatie op te bouwen. En ik bedoel activeren in de breedste zin van het woord in elk gewenste media.&;

Welke doelen heb je jezelf gesteld?

&;Het lijkt mij geweldig als we onze activatiecampagnes breder kunnen gaan uitrollen. Ook naar above the line. Dus uit de niche die activatie voor vele merken nog is en into the spotlight. Dit gebeurt nu al sporadisch maar ik zie hier echt kansen. Dit probeer ik intern uit te stralen. Het inzicht dat een activatieconcept de potentie moet hebben zich ook landelijk te laten uitrollen in alle media. Ons werk zal zo nog zichtbaarder worden en de investeringen en het denkwerk zal zich zo beter terugverdienen. Beter voor ons en beter voor onze klanten.&;

Wat zie je als grootste uitdaging in deze job?

&;Ik denk dezelfde uitdaging die veel creatieven voelen. Origineel, oprecht en creatief scherp blijven. De integratie van social in je concepten. En hoe blijf je positief opvallen en onderscheidend binnen de enorme mediagekte die consumenten dagelijks op zich af krijgen?&;

Waaraan herkennen we jouw stijl, jouw manier van werken?

&;Ik wil geen stijl hebben en ben daar scherp op. Werk moet voldoen aan wat goed is voor het merk en de doelgroep. Niet aan mijn persoonlijke voorkeuren. Elke keer als ik een persoonlijke stijl denk te herkennen dan zie ik dat als een truckje waar je in vast kan blijven zitten. Daarom schrijf ik ook nooit wat op. Ik wil niets herhalen en verzin liever iets spontaan voor een tweede keer dan dat ik het uit een notitie boekje haal.&;

Waar ben je het meest trots op in je werk tot nu toe?

&;Dat ik in alle concepten die ik verzin en ook hoe ik review uit ga van positiviteit en respect voor de consument. Dit is echt een maatstaf waar het werk aan moet voldoen. Als je het dan over een stijl wil hebben, dan is dat mijn stijl en ben ik daar trots op.&;

Wat inspireert jou?

&;De absurditeit van Monty Python. Een grote rode knop waar je niet op mag drukken en de landing op de maan. Voorbeelden in het vak heb ik genoeg, zowel goede als minder goede. Ik heb me de lessen en regels over reclamemaken eigengemaakt die bij me passen. Maar uiteindelijk moet je als creatief vertrouwen op je kinderlijke fantasie. Die moet je koesteren, want daar zit de inspiratie waarmee al je concepten beginnen.&;

Waarvoor kunnen we jou ’s nachts wakker maken?

&;Wat denk je zelf?&;

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie