In de wereld van influencer marketing is het fenomeen van fake followers een bekend gegeven. Social mediagebruikers kunnen door het kopen van volgers en likes van bots een veel grotere invloed veinzen dan ze in werkelijkheid hebben. Die zogenaamde populariteit stelt ze in staat veel geld te vragen aan merken die met ze willen werken.
Kwaliteitscontrole
Deze vorm van malversatie valt volgens Paolo Martorino, ceo van influencer marketing platform Join Marketing, echter steeds moeilijker vol te houden. ‘Niet alleen wordt het aantal volgers van de influencer niet meer klakkeloos als het bereik gezien, ook is de betrokkenheid van de influencer met zijn of haar doelgroep veel belangrijker geworden.’
Een volgende stap naar het transparant maken van influencer marketing is de structurele inzet van algoritmes. Het platform presenteert vandaag een algoritme dat twijfelachtige, gekochte of kunstmatige volgers (bots) haalt er feilloos uithaalt. Dit Profile Health-algoritme maakt kwaliteitscontrole een vast onderdeel van het platform.
Voorafgaand aan de introductie heeft Join Marketing enkele miljoenen accounts geanalyseerd en daaruit kwamen opvallende patronen tevoorschijn. Zo bleek dat vrouwen gemiddeld meer nepvolgers hebben dan mannen. Ook jonge influencers blijken relatief veel nepvolgers te hebben onder hun following, in ieder geval meer dan oudere (25+).
Mamabloggers
Wat geen invloed blijkt te hebben is de aanwezigheid van een grote- en kleine following. Beide scoorden nagenoeg gelijk als het gaat om nepvolgers. De meest betrouwbare followerbase hebben de zogenaamde mamabloggers en de bloggers over interieur.
'De gebruikers van het platform krijgen de inzichten op het profiel van de influencer. Zo kunnen ze met een veilig gevoel samenwerken met influencers,' zegt Martorino.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!