'Tv heeft meer "must see now" momenten nodig om te overleven'

Online kan als reddingsboei voor televisie fungeren, maar dan moeten producenten en omroepen wel hun strategie aanscherpen, meldt ABN Amro.

De bank komt met de tv-marktupdate sector TMT ‘Stilzitten is geen optie: de toekomst van televisie’.

De sterke groei van streaming video-on-demand (vod) heeft ervoor gezorgd dat het aantal kijkminuten naar traditionele tv per dag sinds 2015 met 16 procent is gedaald. Het aantal kijkminuten naar streaming video is tussen 2015 en 2017 juist ruim verdubbeld. ABN AMRO verwachtte vorig jaar nog dat het aandeel uitgesteld en online kijken in 2025 25 procent zou bedragen. Door de opmars van uitgesteld en online kijken is deze voorspelling naar 2020 bijgesteld.

ABN Amro verwacht verder dat de inkomsten uit reguliere spotreclame met 5 procent gaat dalen. Het zou een daling van de totale tv-inkomsten met ongeveer 3 procent betekenen.

Aanscherping strategie
Contentmakers hebben niet alleen te maken met de gevolgen van dalende reclame-inkomsten (minder werk), maar ook met sterke internationale concurrentie. De druk om zelf een deel van een nieuwe productie voor te financieren neemt toe. Voor omroepen is een streaming-strategie cruciaal en is een nieuw verdienmodel nodig om het verlies van reclamegelden op te vangen, meldt de bank.

Ze verwacht dat de  televisiebranche in de toekomst minder geld haalt uit reclame en meer uit abonnementsgelden. 'Nederlandse televisiebedrijven kunnen inspringen op de behoefte aan lokaal kwaliteitsdrama, bijvoorbeeld door het aanbieden van een abonnement op een lokale streamingdienst.'

‘Must see now’
Online kan tv redden, bijvoorbeeld als zenders hun aanbod van streaming-programma’s vergroten en experimenteren met gepersonaliseerde content en reclame.

Steven Peters, Sector Banker Technologie, Media en Telecom van ABN Amro: 'Het is aan zenders en producenten scherpe keuzes maken bij investeringen in de productie van tv-drama en reality-formats. Een optie is om het aantal programma’s te beperken. Hierdoor komt meer budget per programma beschikbaar en dat maakt de weg vrij voor een hogere kwaliteit.

Ook heeft tv meer ‘must see now’ momenten nodig, bijvoorbeeld door in reality-formats meer interactie met kijkers in te bouwen en te experimenteren met gepersonaliseerde content en reclame. Zo kan het internet voor omroepen als reddingsboei fungeren.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie