Strategiebureau Synergie verrichtte voor de zevende keer onderzoek naar de 40 inspirerende merken in Nederland
Voor consumenten is Ikea het meest inspirerende merk dit jaar. Voor marketeers en businessprofessionals is dat TED.
Kenmerken van de organisaties die voorkomen in de lijst zijn volgens het bureau bedrijven die flexibel werken, telkens vernieuwen en technologie gebruiken om de impact te vergroten.
In 2017 valt een aantal zaken op, aldus het bureau.
‘Inspirerende organisaties hebben een duidelijke purpose en zijn opvallend klantgericht. Ze zijn groot, maar voortdurend in beweging. Ze gebruiken hun omvang als platform voor innovatie. En ze zetten technologie in om de marktimpact te vergroten.
'Waar eerder juist de kleine – startup-achtige – organisaties de naam hadden snel en beweeglijk te zijn, lukt het nu juist de grote organisaties steeds beter om te denken en werken als een startup met de impact van een grown-up. Ze vernieuwen in een open dialoog met de markt (klanten) en zien innovatie als een doorlopend proces.’
Bedrijven als Bol.com, Philips, Nike (de grootste stijger in de lijst) en BWM winnen in inspiratiewaarde.
Verschuivingen
In het consumentenonderzoek vindt een aantal opvallende verschuivingen plaats. De winnaar van 2016 – Tony’s Chocolonely – valt met 5 procent aan inspiratiewaarde terug naar de 8e plaats.
Apple (derde) en Bol.com (vierde) winnen tien plaatsen. Marktplaats komt op de 19e plaats nieuw binnen in de ranking en Ben & Jerry’s op de 21ste.
Grootste daler is het WNF. Vorig jaar op nummer 5, nu op nummer 29.
Naast Triodos Bank, Starbucks en Airbnb, verlaten Hema, Center Parcs en Landal de Inspirerende 40.
Businessprofessionals
Marketeers en businessprofessionals oordelen anders over de merken. Zo valt Nespresso buiten de Inspirerende 40 voor consumenten, terwijl zij voor businessprofessionals juist 17 plaatsen terrein wint (nummer 12 in de ranking en de grootste stijger in de lijst). De topdrie onder businessprofessionals wordt gevormd door TED, Tesla en Tony’s Chocolonely.
Nieuwkomers zijn Food2Smile (7), Rode Kruis (23), Unicef (24) en bijvoorbeeld NewHorizon (28).
DSM, Randstad, TomTom, Schiphol en managementbureau McKinsey vallen dit jaar buiten de ranking.
Synergie: ‘Marketeers en businessprofessionals identificeren nieuwe en vernieuwende organisaties eerder dan consumenten, maar laten zich vervolgens meer inspireren door “bewijs” en “businesscase”. Consumenten kijken meer naar de doe- en daadkracht van organisaties: zetten zij hun visie ook om in waardevolle oplossingen.'
Het rankingsonderzoek wordt uitgevoerd onder 1.992 Nederlandse consumenten en 1.190 businessprofessionals.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!