Snapchat voor je ad?
Naast Instagram en Facebook is Snapchat inmiddels niet meer weg te denken uit de dagelijkse mediaconsumptie van een hoop (met name jonge) Nederlanders.
Ondanks de groeiende gebruikersbasis en een hoge engagement werd Snapchat tot voor kort amper gebruikt als advertentiekanaal.
Ook zijn de advertentie mogelijkheden op Snapchat net iets anders ingericht dan op Facebook en Instagram, wat bij marketeers kan leiden tot koudwatervrees. Zonde, want zeker wanneer bedrijven speciale lenzen gebruiken voor hun advertenties kan dit leuke campagnes opleveren. Drie voorbeelden van bedrijven die dat wat ons betreft goed aanpakken.
Taco Bell - Cinco de Mayo
Een van de eerste echte successen was het filter van de Amerikaanse fastfoodketen Taco Bell. Zij besloten op Cinco de Mayo in te haken met een filter in Mexicaanse sferen.
Naast de enorme media-aandacht is dit filter in Amerika meer dan 224 miljoen(!) keer bekeken. En dat voor een slordige 750.000 dollar. Anders gezegd heeft elke vertoning Taco Bell ongeveer 0,003 dollar gekost. Meer over de campagne lezen? Bekijk het artikel op Adweek hier.
Unox - Koningsdag
Dat het in Nederland ook mogelijk is om een miljoenenpubliek te bereiken met je filter bewees Unox. Op Koningsdag was het mogelijk om een Unox muts op je hoofd te zetten. Een regelrecht succes; de lens is ruim 3 miljoen keer gezien.
Fanta (Coca-Cola Nederland) - Halloween
Op dit moment pakt Fanta groots uit met haar Halloween campagne. In deze campagne spelen de Snapchat lenzen een belangrijke rol. Tussen 15 september en 11 november liggen er tijdelijk speciale uitvoeringen van de Fanta blikjes en kleine petflessen in de schappen.
Door de code in de Snapchat-app te scannen, krijg je een uur lang toegang tot exclusieve Fanta Halloween lenzen en filters. Je kunt zo vaak scannen als je wilt. Het moment waarop je dit doet, bepaalt welke lens je te zien krijgt.
Hopelijk kunnen er snel nieuwe campagnes aan dit rijtje worden toegevoegd. Dit zijn, wat ons betreft, voorbeelden van advertenties waarbij ècht rekening is gehouden met de doelgroep. Een advertentie die niet als storend wordt ervaren, maar waar zowel adverteerder als doelgroep blij van wordt.
Hebben wij een geniale campagne over het hoofd gezien? Laat het ons weten! Wij worden blij van dit soort campagnes en kunnen er dus geen genoeg van krijgen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!