Premium

Roy van Keulen: 'We gaan geen Jumbo op Smulweb plakken'

'We hebben op jumbo.com nog geen user generated content, terwijl dat wel zo logisch is voor een klantenbedrijf.'

www.smulweb.nl

Woensdag kondigde Jumbo de overname van voedings- en receptenplatform Smulweb aan. De supermarkt zei in een statement te verwachten dat het veel kan leren van de content op Smulweb. Jumbo: ‘Die betekent een verrijking naast de bestaande inhoud van Jumbo.com en de Jumbo app. Door deze aanwinst zal de op klantgemak en foodbeleving gerichte strategie van Jumbo een extra impuls krijgen.’

Jumbo's belangrijkste concurrent, Albert Heijn, zet al een tijdje zwaar in op content, onder meer met het online platform Appie Today. In een interview in mei met Roy van Keulen, directeur marketing van Jumbo, zei hij ook ‘iets gaafs’ te gaan neerzetten. En met ‘dat gaafs’ was Jumbo toen al bezig, nu kan hij er meer over vertellen. Welke bedoelingen heeft Jumbo met de overname van Smulweb?

RM: Moet Smulweb de Allerhande van Jumbo worden?
RvK:

‘Als je kijkt naar onze Foodmarkt, dan zie je dat we bezig zijn met mensen inspireren, uitdagen, laten proeven. We maken er een feestje van en willen ons publiek prikkelen en enthousiasmeren. Mensen moeten food ervaren, dat is wie wij zijn. Dat willen we online ook brengen. Smulweb is sterk door het grote aandeel user generated content. Mensen helpen elkaar door tips en tricks te delen. Dat hebben wij nog niet op jumbo.com, terwijl dat wel logisch is voor een klantenbedrijf, dus dat is voor ons een enorme opportunity.’

RM: Wat betekent de overname van Smulweb voor de bestaande customer media van Jumbo? Blijven die bestaan?
RvK:

‘Er zijn meerdere routes denkbaar, maar we gaan eerst eens kijken naar hoe Smulweb en het bijbehorende magazine Smult het doen. We willen weten wat er goed aan is, wat wij ervan kunnen leren.’

RM: Maar is er een ook een scenario dat jumbo.com en Smulweb aan de ene kant, en Hallo Jumbo [klantentijdschrift] en Smult worden samengevoegd?
RvK:

‘Ik wil nu nog helemaal niets uitsluiten, maar over een half jaar ziet de wereld er weer heel anders uit. Het eerste doel is nogmaals: leren. En ik wil met die mensen, die consumenten die bijdragen op Smulweb, in gesprek. Het is een site met 400 duizend recepten, die al 100 miljoen keer zijn bekeken. Het platform heeft elke maand 3 miljoen unieke gebruikers en in december zelfs 5 miljoen.’

RM: Is dat bereik dan niet stiekem de primaire drijfveer?
RvK:

‘Nee, we willen echt eerst en vooral leren.’

RM: Hoe zien consumenten straks dat Smulweb onderdeel van Jumbo is?
RvK:

‘Nou, we gaan er niet Jumbo opplakken of zoiets. We gaan het ongetwijfeld ergens melden in de “wie zijn wij”, maar niet voorop.’

RM: Waarom niet? Zijn het dan niet twee merken die elkaar kunnen versterken?
RvK:

‘We gaan het toch echt niet Jumbo-geel maken. Daar zien we de noodzaak niet van in.’

Roy van Keulen
Jumbo
RM: Smulweb is heel groot, maar op de keper beschouwd toch eerst en vooral een receptensite. Is het de bedoeling dat het platform breder wordt uitgebouwd, bijvoorbeeld richting video, events?
RvK:

Alles is een optie. Daarom is het denk ik de eerste stap om naar gebruikers te gaan luisteren. Wat zouden zij graag willen zien? Welke features missen zij? Waar kunnen we ze mee helpen. Video? Ik weet het niet hoor, dan moeten de gebruikers dat ook willen opnemen.’

RM: Haalt Jumbo Smulweb naar Veghel, of blijft het zelfstandig opereren?
RvK:

‘Alleen de kennis. De rest blijft in Amersfoort.’

RM: Hoe gaat de marketingafdeling van Jumbo samenwerken met de redactie van Smulweb?
RvK:

‘Dat hebben we geborgd in de marketingorganisatie, iemand wordt er speciaal verantwoordelijk voor gemaakt. Het is bijvoorbeeld denkbaar dat recepten die heel populair zijn, worden vertaald naar een kant-en-klaar product in de winkel. Een koopknop in de recepten naar Jumbo, daar waren we in een eerdere fase al over in gesprek, maar dat heeft zeker geen prioriteit.’

RM: Ligt het niet voor de hand dat Jumbo zijn boodschap gaat overbrengen op het platform? Je hebt toch ook een eigen marketingcommunicatieagenda?
RvK:

‘De massa weet heel goed wat de massa wil. Daarom geloof ik zo in user generated content. Kijk, als de hulpvraag komt richting Jumbo, dan kan je daarop inspelen. En ik kan me ook voorstellen dat wij recepten willen delen op Smulweb. Dat zijn namelijk heel goede recepten! [lacht] Maar niet per se Jumbo-branded. Puur om mensen te helpen en inspireren.’

RM: Wat opvalt is dat het huidige Smulweb volledig is volgehangen met reclame. Komt daar verandering in?
RvK:

‘Ze hebben natuurlijk een verdienmodel bij Smulweb en dat hebben ze willen maximaliseren. Wij moeten kijken wat bij óns past. Ik heb daar niet nu al een mening over.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie