Woensdag kondigde Jumbo de overname van voedings- en receptenplatform Smulweb aan. De supermarkt zei in een statement te verwachten dat het veel kan leren van de content op Smulweb. Jumbo: ‘Die betekent een verrijking naast de bestaande inhoud van Jumbo.com en de Jumbo app. Door deze aanwinst zal de op klantgemak en foodbeleving gerichte strategie van Jumbo een extra impuls krijgen.’
Jumbo's belangrijkste concurrent, Albert Heijn, zet al een tijdje zwaar in op content, onder meer met het online platform Appie Today. In een interview in mei met Roy van Keulen, directeur marketing van Jumbo, zei hij ook ‘iets gaafs’ te gaan neerzetten. En met ‘dat gaafs’ was Jumbo toen al bezig, nu kan hij er meer over vertellen. Welke bedoelingen heeft Jumbo met de overname van Smulweb?
‘Als je kijkt naar onze Foodmarkt, dan zie je dat we bezig zijn met mensen inspireren, uitdagen, laten proeven. We maken er een feestje van en willen ons publiek prikkelen en enthousiasmeren. Mensen moeten food ervaren, dat is wie wij zijn. Dat willen we online ook brengen. Smulweb is sterk door het grote aandeel user generated content. Mensen helpen elkaar door tips en tricks te delen. Dat hebben wij nog niet op jumbo.com, terwijl dat wel logisch is voor een klantenbedrijf, dus dat is voor ons een enorme opportunity.’
‘Er zijn meerdere routes denkbaar, maar we gaan eerst eens kijken naar hoe Smulweb en het bijbehorende magazine Smult het doen. We willen weten wat er goed aan is, wat wij ervan kunnen leren.’
‘Ik wil nu nog helemaal niets uitsluiten, maar over een half jaar ziet de wereld er weer heel anders uit. Het eerste doel is nogmaals: leren. En ik wil met die mensen, die consumenten die bijdragen op Smulweb, in gesprek. Het is een site met 400 duizend recepten, die al 100 miljoen keer zijn bekeken. Het platform heeft elke maand 3 miljoen unieke gebruikers en in december zelfs 5 miljoen.’
‘Nee, we willen echt eerst en vooral leren.’
‘Nou, we gaan er niet Jumbo opplakken of zoiets. We gaan het ongetwijfeld ergens melden in de “wie zijn wij”, maar niet voorop.’
‘We gaan het toch echt niet Jumbo-geel maken. Daar zien we de noodzaak niet van in.’
‘Alles is een optie. Daarom is het denk ik de eerste stap om naar gebruikers te gaan luisteren. Wat zouden zij graag willen zien? Welke features missen zij? Waar kunnen we ze mee helpen. Video? Ik weet het niet hoor, dan moeten de gebruikers dat ook willen opnemen.’
‘Alleen de kennis. De rest blijft in Amersfoort.’
‘Dat hebben we geborgd in de marketingorganisatie, iemand wordt er speciaal verantwoordelijk voor gemaakt. Het is bijvoorbeeld denkbaar dat recepten die heel populair zijn, worden vertaald naar een kant-en-klaar product in de winkel. Een koopknop in de recepten naar Jumbo, daar waren we in een eerdere fase al over in gesprek, maar dat heeft zeker geen prioriteit.’
‘De massa weet heel goed wat de massa wil. Daarom geloof ik zo in user generated content. Kijk, als de hulpvraag komt richting Jumbo, dan kan je daarop inspelen. En ik kan me ook voorstellen dat wij recepten willen delen op Smulweb. Dat zijn namelijk heel goede recepten! [lacht] Maar niet per se Jumbo-branded. Puur om mensen te helpen en inspireren.’
‘Ze hebben natuurlijk een verdienmodel bij Smulweb en dat hebben ze willen maximaliseren. Wij moeten kijken wat bij óns past. Ik heb daar niet nu al een mening over.’