Over smaak valt (niet) te twisten

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

, het mysterieuze snoepje van Procter & Gamble, bevat een vloeibare kern met naast taurine en guarana-extract ongeveer evenveel cafeïne als een half kopje koffie. Volgens P&G een "handige bron van energie en een supergoede verfrisser". De smaak komt in drie fases: 1. frisse smaak van rode grapefruit, 2. de zoete smaak van rode bessen en 3. een peperachtige ervaring met een snufje eucalyptus.

Zelf hou ik wel van aparte smaakjes, Rivella Light, Royal Club Cranberry Basilicum, Bisolvon hoestsiroop, het kan mij niet vreemd genoeg zijn. Maar na het proeven van de Vicks Red Energy vroeg ik mij toch waarlijk af of iedereen hier warm voor zou gaan lopen. Ik nam dan ook de proef op de som en vroeg een aantal vrienden om het snoepje blind te proeven.

Zoals verwacht waren de bleh's en bah's niet van de lucht. Maar toen ik het snoepje eerst introduceerde, dus de functie ervan uitlegde en het daarna gaf, waren de reacties wat minder negatief gestemd.

Zo sprak ik laatst ook met iemand van een bedrijf dat (ingrediënten voor) sportdrankjes maakt. Ze had een drankje dat het herstel van de spieren na inspanning versnelde zelf getest bij haar hockeyteam en het was erg slecht ontvangen, ze vonden het niet te drinken! Een test onder topsporters had echter uitgewezen dat het drankje wel degelijk potentie had!

Net als bij Red Energy speelt er, naast het moeten wennen aan een nieuwe smaaksensatie, ook de functie en het effect in belangrijke mate mee in de beoordeling. Als lekker snoepje of drankje tussendoor kan een product heel laag scoren, maar als het product functioneel genoeg is kan het juist wel aanslaan als de smaak afwijkend of zelfs vies is. Zo leven wij met de perceptie dat hoestdrank niet lekker kan zijn, anders werkt het niet.

Ik denk dat de mysterieuze pastille dus juist de kracht van het vreemde in combinatie met het werkzame zou moeten uitbuiten. ("een beetje vreemd maar wel functioneel/ werkzaam/ energiek etc.") Want het werkt namelijk echt! Als ik 's ochtends in de file dreig in te dutten, zorgt de pastille ervoor dat ik binnen no-time weer scherp achter het stuur zit. Dat scheelt een hoop ruimte in de auto, want blikjes RedBull nemen uiteraard een stuk meer plaats in.

De mediacampagne van Vicks Red Energy komt, na de bekende tvspot waarin een dame haar jurkje verliest, nu overigens ook online op gang. Ik had de van de actiesite enige weken geleden al gezien, helaas zei "Hål sten vaken" mij toen niets en moest ik het alleen doen met een energieke gast die zich nogal typisch over het beeld bewoog.

De is inmiddels online en consumenten worden o.a. via banners op naar de site gelokt. Het idee is dat je een experiment gaat uitvoeren: de energieke gast (Jelle) moet 24 uur wakker worden gehouden. Jij en vier vrienden (mail-a-friend) krijgen elk 10 Red Energy pastilles om Jelle 24 uur achtereen wakker te houden. Ondertussen is Jelle druk bezig met o.a. z'n werk achter de pc, een koprol en een soepele dansact, dat kost uiteraard energie. Hoewel leuk bedacht, vraag ik me af of mensen dit echt zo lang vol gaan houden, na een uur was ik het al zat. Maar de prijs liegt er dan ook niet om, de volhouders maken kans op een reis naar New York City en ander energieke prijzen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie