De app markt wordt steeds volwassener en de early adopters hebben nu allemaal een app. Niet langer is het hebben van een app interessant, maar moet het toegevoegde waarde opleveren opleveren voor een bedrijf overweegt een app in te zetten. Deze toegevoegde waarde kan op verschillende onderdelen behaald worden, bijvoorbeeld op het verbeteren van de bedrijfsprocessen m.b.t. efficiëntie en kostenbesparingen, maar ook om processen interactiever te maken, betere service te verlenen of de verkoop te verbeteren. Bedrijven zien dan ook veel in business-to-employee apps. Dat apps toegevoegde waarde moeten bieden, lijkt voor veel mobile- en online marketing professionals al jaar en dag logisch, maar dit is uit de zijde van bedrijven dus nog niet altijd het geval.
Maatwerk apps laten ontwikkelen is voor veel bedrijven niet weggelegd. Veel respondenten geven aan geen enkel probleem te hebben dat een app bij meerdere bedrijven wordt ingezet. Juist die standaardisatie maakt het mogelijk om een groter deel van de markt aan te spreken, vanwege de lagere investerings- en onderhoudskosten.
Een opvallende bevinding was dat bij veel bedrijven die een app inzetten, de visie van één persoon afkomstig is. Zonder deze medewerker zou de app niet ontwikkeld zijn geweest. Dit komt voornamelijk doordat het bij bedrijven vaak onbekend is wat de mogelijkheden van een app zijn en er onvoldoende de toegevoegde waarde ingezien kan worden.
Het onderzoek is verricht in de laatste drie maanden van 2013. Het gehele onderzoek is hier te lezen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!