IAB begon vorig jaar januari met de Taskforce Second Screen. Tijdens de 24 Uur van de Reclame werd voor het eerst echt naar buiten getreden met een evenement waarbij vier groepen van vier getalenteerde strategen, creatieven en techneuten 24 uur werden opgesloten in een glazen kooi in de Beurs van Berlage. Opdracht: maak een tweedeschermconcept voor het RTL4-format ‘Holland’s Got Talent’.
Het idee voor deze kleine hackathon kwam van Arthur Herpel, Partner Strategy & Experience bij UM. Het mediabureau was samen met RTL en Microsoft partner van dit project.
Herpel zat in de jury met Jeroen Doucet (Ex Machina, juryvoorzitter IAB Taskforce én juryvoorzitter van deze wedstrijd), Annemarieke Loderus, senior development manager RTL Digital Media, Coen Nijkrake, marketingmanager Apps and Services bij Microsoft en Jeroen de Bakker (co-founder van Lab1111).
De winnende case
Het winnende team bestond uit Vincent Huijbers – Creative, Barry Bol – Creative, Loran Gailliaert – Strateeg en Alain Kossen – Ontwikkelaar. Alain Kossen vertelt hieronder hoe zijn team uiteindelijk tot het winnende concept, de HGT feedback app van ‘Holland’s Got Talent’, kwam.
Het Proces
‘Het groepsproces was heel natuurlijk. In de 24 uur had niemand het idee dat het niet zou gaan lukken. Na een korte kennismaking werd er direct heel open gebrainstormd. Er werd gezocht naar authentiek gedrag van de kijker, om een echt inzicht vast te pakken in plaats van iets lolligs te doen.’
‘Uiteindelijk is er gekozen voor het idee met de meeste potentie rond de liveshows van Holland’s Got Talent. Verder was het belangrijk om het zo eenvoudig mogelijk te maken. En dat is niet onopgemerkt gebleven. In het juryrapport stond het als volgt samengevat: ‘Sweet and simple’.
Vertrekpunt
‘Normaal geeft de Holland’s Got Talent-jury feedback aan het eind van de act. Bijvoorbeeld: de kandidaat gaat wel of hij gaat niet door.’
Inzicht
‘Wij waren van mening dat het traject naar die beslissing toe veel interessanter is. In 2-3 minuten auditie kan er namelijk veel gebeuren en veranderen.’
Concept
‘Tijdens de audities kan de jury en het publiek in de studio de hele act beoordelen. Dit gebeurt vanaf de eerste tot de laatste seconde van de act.
Met de 'HGT feedback app' kan men de act beoordelen op een second screen. De schuif op het scherm kun je omhoog of omlaag swipen. Een simpele interactie waarmee je laat zien 'Ik vind het goed' of: 'Ik vind het niet goed'.
Omdat er 2 à 3 minuten lang feedback wordt gegeven, ontstaat er een grafiek over deze tijdlijn.’
Liveshows
‘In de liveshows mogen ook de mensen thuis alle acts voorzien van feedback. Op deze manier ontstaat er een goudmijn aan data die interessant is voor de show.’
Grafiek
- De grafiek laat zien waar het goed ging tijdens een act en waar niet (was de kandidaat zenuwachtig, of had hij een valse noot te pakken?)
- Na de eerste auditie komen de liveshows. Na deze twee optredens kunnen we zien of er vooruitgang zit in de optredens. Hiervoor leggen we de twee grafieken over elkaar. Wordt er iets gedaan met de feedback? Zit er progressie in het talent?
- Tijdens de liveshows kunnen mensen thuis ook meedoen. Op deze manier kunnen we precies achterhalen welke groep mensen een act wel of niet leuk vonden. Deze informatie halen we uit de koppeling met Facebook.
Meer over deze wedstrijd en trends in second screen in het nummer van deze week (Adformatie 48).
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!