Woensdag maakten frisdrankfabrikant- en distributeur Vrumona (onderdeel van Heineken) en fabrikant van koudgeperste groente- en fruitsappen, Naturalicious bekend een samenwerking van ten minste vijf jaar met elkaar aan te gaan. Lieke Westendorp (foto), directeur out of home & export bij Vrumona en Tabe Ydo (idem, meer naar beneden), partner en cmo bij Naturalicious over de samenwerking.
Vrumona en Naturalicious zeggen een gedeelde ambitie te hebben: om consumenten verantwoorde en gezonde drankkeuzes aan te kunnen bieden. Maar Vrumona is toch gewoon een traditionele limonadefabrikant?
Lieke Westendorp, Vrumona: ‘Wat wij zeggen is dat we voor elke dorst een gezondere keuze willen bieden en tegelijkertijd willen we niet betuttelen. In marketing leggen we altijd de nadruk op het suikervrije Pepsi Max, maar zonder uit het oog te verliezen dat het niet per se ongezond is om regular Pepsi te drinken. Elk moment kent zijn eigen keuze.’
Als je naar de site van Vrumona gaat, word je meteen geconfronteerd met de slogan ‘Er is fris dat beter is’. Wat is eigenlijk de concrete doelstelling die Vrumona daar voor zichzelf aan hangt?
LW: ‘Wij groeperen onze dranken in “klassiekers” en “gezondere keuze”. Onze ambitie is om in 2020 de helft van de omzet te laten komen uit “gezondere keuze”. . Bij Vrumona is nu al circa 35% gezondere keuze en hebben we de ambitie dat dat in 2020 fifty fifty moet zijn. En onze ambitie is dat wij daarin sneller willen gaan dan de markt. De andere ambitie die we naar onszelf hebben uitgesproken, is dat we voorop willen lopen in het gezonder maken van het assortiment. We hebben het dan over kilocalorieënreductie. We willen daar twee keer zo snel in bewegen dan de markt. Die ambitie zie je ook terug in de doelstellingen die onze medewerkers intern meekrijgen.’
Wat houdt de overeenkomst die Vrumona heeft getekend met Naturalicious precies in?
LW: ‘Het is puur een partnership op distributie en sales. Naturalicious ontwikkelt het product en doet de marketing, wij doen het sales-stuk. Naturalicious krijgt hiermee toegang tot ons brede distributienetwerk.’
What’s in it for Vrumona?
LW: ‘Voor ons is het mooi om een gezond en natuurlijk product als Naturalicious in portfolio te hebben. Het bedrijf past erg goed bij ons. Het is nieuw en innovatief en daar houden wij bij Vrumona van.’
Heeft Vrumona hiermee ook een aandeel genomen in Naturalicious?
LW: ‘Nee.’
Ligt dat op termijn wel in de lijn der verwachting?
LW: ‘Daar is nu niets over te zeggen. Op dit moment is er geen sprake van.’
Hoe onderscheidt Naturalicious zich van andere merken zoals Innocent Drinks?
Tabe Ydo: ‘Naturalicious is een juice dat niet is gepasteuriseerd en dat is bij andere merken zoals Innocent Drinks wel het geval. De natuur brengt het mooiste voort wat er is. Met de technologie die we hebben ontwikkeld brengen we de koudgeperste sappen onder zeer hoge druk (6 duizend bar, red.) waardoor deze langer houdbaar is en alle smaak en voedingsstoffen toch bewaard blijven.’
Hoe laat het merk zich omschrijven? Is het betrokken? Healthy? Sexy? Grappig? Waar staat het voor?
TY: ‘Waar het merk vooral om draait, is het beschikbaar maken van de natuur voor de hele wereld. We praten intern ook wel over “Zonnatura 2.0”. We doen aan health food distribution, we verkopen superpowers en we zetten vooral zitten op het resultaat. We laten zien wat Naturalicious met je doet. Detox, een beter lichaam, blijer zijn, een beter leven, dat is wat Naturalicious te bieden heeft. Wij zullen niet – zoals veel andere merken – enkel komen met een gezondheidsclaim. 100 procent natuurlijk en gezond is ons startpunt, wij leggen de nadruk op de resultaten.’
Op welke manier wil je deze merkwaarden gaan uitdragen?
TY: ‘Dat doen we op dit moment vooral heel erg online. Daarmee bereiken we heel gericht doelgroepen die iets willen met gezond en natuurlijk. Maar mensen komen ons ook in het echt tegen. We zijn bezig met pilots in ziekenhuizen, scholen. Verder zijn we aanwezig en verkrijgbaar op festivals als Open Air, Taste of Amsterdam, Glamour Health Challenge en Strafwerk. Op festivals is het vanwege het massale karakter logistiek onmogelijk om voor alle bezoekers groente- en fruitsappen vers te persen. Naturalicious komt daar het dichtst bij omdat het niet gepasteuriseerd is. Een televisiecampagne is in de maak en de verwachting is dat we met de samenwerking met Vrumona de business gaan versnellen, dus dat komt eraan.’
Waar wordt Naturalicious geproduceerd?
TY: ‘Onze grootste partner is Amc Grupo Alimentación Fresco y Zumos uit Spanje. We hebben dan ook een fabriek in Murcia, Spanje. Daarnaast hebben we ook een fabriek in Vlissingen. De productie houden we ook in eigen hand. De samenwerking betekent vooralsnog niet dat Vrumona ook betrokken raakt bij de productie.’
Je hebt gezegd dat ‘iedereen de superkrachten die groente en fruit bevatten moet kunnen kopen’, maar een flesje kost bijna 4 euro. Dat is met zo’n prijsstelling toch niet aan de orde?
TY: ‘Daarmee doelen we op beschikbaarheid. Kunnen kopen is natuurlijk wat anders dan kunnen betalen. Ja, we zijn zeker een premium merk en dat kan ook niet anders met de manier waarop Naturalicious gemaakt is. Iedereen in de keten moet eerlijk verdienen. Kijk, als je bij een juicebar vers sap koopt, dan betaal je zo 7 euro. En dan is er nog de kans dat je diepvriesproduct krijgt ook. Als je het vergelijkt met gepasteuriseerde sappen, dan zitten we hoger qua prijs. De basis van onze missie is dan ook niet om voor iedereen een betaalbaar juice te maken, maar om het breed beschikbaar te maken. We kiezen voor de allerbeste natuurlijke producten, prijs is dan een gevolg. We zijn wel al bezig met kleinere flesjes en die zullen lager geprijsd zijn.’
Waarom is Naturalicious niet biologisch?
TY: ‘We zijn voor een groot deel al biologisch, maar nog niet 100 procent en dat komt door de grote volumes die we draaien, het heeft een praktische achtergrond. We willen daarom nog niet de claim maken. We zijn ermee bezig, op zeer korte termijn komen we met een volledig organic lijn.’