Dat blijkt uit de cijfers van de eerste drie kwartalen van dit jaar, die RTL Group vandaag bekendmaakte. Opvallend is dat alleen in Nederland de advertentie-inkomsten dalen. Dat is al het hele jaar het geval. Met hoeveel ze zijn gedaald, maakt RTL Group niet bekend.
Het resultaat daalde met 16 procent, van 62 miljoen naar 52 miljoen euro. De lagere winstcijfers zijn naast de dalende advertentie-inkomsten ook een gevolg van de grotere investeringen in tv en digitale kanalen.
Erland Galjaard, programmabaas van RTL Nederland, liet zich volgens NRC.nl (premium) op een bijeenkomst van Broadcast Magazine ontvallen dat het nog niet goed gaat met video-on-demandplatform Videoland en nieuwszender RTL Z. 'Nieuwszender RTL Z valt nog meer tegen dan de RTL-leiding had verwacht. Ook Videoland is eigenlijk nog niks.'
Woordvoerster Sabine Scholten van RTL Nederland zegt dat de eerste negen maanden inderdaad de advertentieomzet is gedaald, maar in het derde kwartaal is er 'een opwaartse advertentiemarkt'. 'In het derde kwartaal worden de resultaten vooral gedrukt door investeringen in Videoland, RTL Z en RTL Ventures.'
RTL Group
In de andere tv-markten is de advertentiemarkt wel stabiel of aan het groeien. Met name Duitsland presteert sterk. De omzet van de totale groep was in het afgelopen kwartaal 1,35 miljard euro, een stijging van 7,5 procent. De winst komt in het derde kwartaal uit op 113 miljoen euro.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!