Het onderzoek, waaraan ongeveer 5200 mensen meewerkten, wordt binnen twee à drie maanden gepubliceerd. Dat zei directeur Roland van Kralingen van de Positioneringsgroep gisteren op het jaarcongres Consumententrends 2001 in Geertruidenberg te verwachten. Van Kralingen heeft de resultaten van Ehrenberg geanalyseerd. De mensen die aan het onderzoek meewerkten, kregen 42 consumentenproducten voorgelegd. Daaruit kwam naar voren dat merken weinig waardering meer krijgen als statussymbool, legde Van Kralingen uit. “Dit is een fragmentatiebom in de marketingwereld, want op die consumentenprofielen is de hele marketinggedachte gebaseerd.” Volgens Van Kralingen heeft de consument andere dingen gevonden om status aan te ontlenen, zoals wat iemand doet in zijn leven. “Vroeger was de gedachte: zeg me wat u consumeert en ik weet wie u bent, maar nu wordt het: zeg me wat u doet en ik weet wie u bent.” Tussen denkbeeld en consumeren zit weinig verschil meer. “In het onderzoek werd maar in 5 procent van de gevallen een afwijking geconstateerd.” Uit het onderzoek blijkt overigens dat jongeren een uitzondering vormen. Zij zijn nog bezig hun identiteit te bepalen en gebruiken daar wel merken voor.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!