Dat blijkt uit het rapport van de Stichting Reclame Code in opdracht van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI).
In 2015 hielden zich nog 13 bedrijven niet aan het verbod op kinderreclame voor voeding. Dit jaar zijn dat er 26. In het rapport worden merken als Kellogg's, Dr. Oetker, Burger King, Honig, King en Capri Sun genoemd.
Vooral online waren 'foute' advertenties te zien. Bij vloggers werden geen overtredingen gesignaleerd terwijl die onlangs wel onder vuur kwamen te liggen. Op tv waren er vijf reclames gericht op kinderen van 7 tot en met 12 jaar voor producten die niet aan de voedingskundige criteria voldoen.
Maatregelen
FNLI vindt het Opvallend is dat een aanzienlijk deel van de overtredingen rond kinderwebsites gevonden werd in reclames voor producten die niet snel als kinderproducten worden gezien, waaronder sauzen en maaltijdmixen. 'Er lijkt een gebrek aan bewustwording te bestaan dat de regels álle voedingsmiddelen betreffen', zegt Philip den Ouden, directeur FNLI. 'Hier is voor de FNLI nog veel werk aan de winkel. Wij zullen, in samenwerking met andere adverteerdersorganisaties zoals de BVA, ons nog meer moeten inspannen om onze leden, maar ook supermarkten, horecabedrijven en media-inkoopbureaus, effectief te informeren over onze eigen regels.'
De overheid hoeft wat hem betreft niet in te grijpen. 'De proactieve jaarlijkse monitoring blijft voor ons een belangrijk instrument om de naleving in kaart te brengen. Zo kunnen we ons snel concentreren op de punten waarop verbetering nodig is. Levensmiddelenproducenten nemen zo zelf het voortouw elkaar erop aan te spreken wanneer er niet aan de regels wordt voldaan. De FNLI heeft de bedrijven die in de monitoring genoemd worden hier inmiddels op gewezen.'
De meesten hebben volgens Den Ouden de uitingen die in overtreding waren direct teruggetrokken en zeggen toe de nodige maatregelen te nemen, samen met hun mediabureaus.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!