Happy birthday to Twitter
Het is deze week precies 10 jaar geleden dat er een blauw vogeltje uit zijn digitale ei klom. Dat blauwe vogeltje staat nu ook wel bekend als Twitter. Reden voor een feestje? Ja en nee. We hangen de slingers op voor het 10-jarige bestaan, niet elk vogeltje haalt immers deze prestigieuze leeftijd. Denk bijvoorbeeld aan Hyves. Maar Twitter heeft wel eens betere jaren gekend. Zo is Twitter steeds minder populair bij Nederlandse jongeren, vertrok de CEO vorig jaar en zit het op de beurs ook in een dal. “Het waren roerige jaren”, aldus Marc de Vries, manager van Twitter Benelux. Maar als we het van de positieve kant bekijken: Twitter is er nog steeds. De commerciële kant van het bedrijf is enorm aan het groeien. En dagelijks maken er nog miljoenen mensen gebruik van het platform. Want hoe je het went of keert, zodra er waar dan ook maar iets nieuwswaardigs gebeurt, staat het als eerste op Twitter.
Pimp je foto op Twitter
Er is nog meer Twitter nieuws. Om te zorgen dat Twitter ook de 15 haalt, is het wel van belang om te blijven vernieuwen en met de tijd mee te gaan. En dat doet Twitter dan ook. Het platform wil zijn gebruikers de mogelijkheid geven om foto’s te bewerken met stickers. Het is mogelijk om één of meerdere emoji’s op een foto te ‘plakken’, waarna je deze via Twitter kan delen. Denk je nu: hé, dat komt me bekend voor! Dat klopt. De functie doet namelijk denken aan vergelijkbare mogelijkheden binnen Facebook en Snapchat. Wel voegt Twitter een uniek element toe. Je kunt namelijk zien hoe anderen dezelfde foto bewerkt hebben. Ook zal het sociale netwerk zelf foto’s suggereren die populair zijn in trending topics en actuele nieuwsonderwerpen. Op dit moment wordt de functie nog getest en is dus nog niet voor iedereen beschikbaar. Wij kunnen niet wachten om kattenfoto’s te gaan bestickeren!
Rustaaagh
Op Twitter kunnen #hastags worden gebruikt om een bepaalde (trending) topics aan te geven. Door te zoeken op zo’n #hashtag filter je als het ware tweets over een bepaald onderwerp. Ook op Facebook worden deze #hashtags, weliswaar in mindere mate, gebruikt. Maar Facebook komt met wat nieuws. Het wordt namelijk mogelijk om een onderwerp aan een Facebookbericht te hangen. Hiervoor is geen #hastag nodig. Zo blijft je Facebook timeline overzichtelijk, of zoals Tom Beugelsdijk zou zeggen: “rustaaagh”. Deze functie is vooral handig voor marketeers. Zij krijgen zo meer inzicht in wat er over een bepaald merk, product, evenement of onderwerp wordt gezegd. Wel moet worden genoemd dat deze onderwerpen voor marketeers slechts gebruikt kunnen worden voor richtlijnen. Er kunnen dus geen advertenties rechtstreeks op worden getarget. De functie wordt op dit moment nog volop getest. Nog even geduld dus.
Facebook test alarm voor nep-accounts
Je bent lekker aan het Facebooken en voor je het weet zit je op de pagina van de buurjongen van het nichtje van je postbode. Dit zullen velen van ons wel herkennen. Maar wat minder van ons zullen herkennen is dat je ineens op een pagina van jezelf terechtkomt. En dan hebben we het niet over je eigen pagina. Nee, we hebben het over een #xc1yDFoxcgqR">nep-account. Hoewel nep-accounts geen wijdverspreid probleem zijn op Facebook kan het toch aardig vervelend zijn. Maar Facebook heeft hier iets op bedacht. Het platform is namelijk een functie aan het testen die gebruikers waarschuwt wanneer er een account is dat hun naam en afbeeldingen gebruikt. Facebook vraagt vervolgens de eigenaar van het echte, langer bestaande account het nieuwe (nep-)account te verifiëren. De eigenaar van het echte account moet dan beoordelen of het gaat om een nep-account of dat het gewoon toevallig iemand met dezelfde naam is. Hoeven we dan in de toekomst niet meer bang te zijn voor een catfish?
Pinterads
Pinterest is bezig met het uitbreiden van de targeting opties voor advertenties. Ten eerste is het aantal interessecategorieën sterk uitgebreid. Pinterest gebruikers hebben kennelijk meer interesses dan eten, fashion en klussen, want het aantal categorieën is uitgebreid van 30 naar 420(!). Daarnaast introduceert Pinterest ook customer database targeting. Het platform, dat maandelijks 100 miljoen gebruikers heeft, gaat merken lijsten met e-mailadressen van klanten laten uploaden. Vervolgens zal Pinterest deze e-mailadressen naast de gegevens van Pinterest gebruikers leggen. Met een proces genaamd ‘hashing’ worden de 2 databases vergeleken, overigens zonder de persoonlijk identificeerbare informatie te gebruiken. Om de customer database targeting te gebruiken moeten adverteerders wel ten minste 100 e-mailadressen uploaden. Het voordeel? Zo kan een advertentie aan bepaalde mensen worden getoond, of juist niet.
Welk social media je ook gebruikt, je bent weer helemaal op de hoogte van de laatste features. Ben jij één van de miljoenen mensen die nog steeds dagelijks gebruik maakt van Twitter? Vergeet dan vooral niet je foto’s de pimpen. Toch meer een Facebooker? Categoriseer dan je post. Of liever Pinterest? Bereid je dan voor op gerichte advertenties!
Deze bijdrage is geschreven door Blauw Gras. Wij zijn een creatief digitaal bureau met een voorliefde voor social media. In onze thuishaven aan het Amsterdamse IJ creëren wij creatieve concepten, relevante content, digitale activaties en impactvolle (media)campagnes.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!