De Amsterdamse Diamantbeurs aan de Weesperstraat wordt de komende anderhalf jaar omgedoopt tot Capital C: hét creatieve hoofdkantoor van Amsterdam. Het rijksmonument aan het Weesperplein, in 2015 gekocht door Sijthoff Media Groep en Brouwershoff, wordt het komende anderhalf jaar volledig gerestaureerd en gemoderniseerd. Eind 2017 opent Capital C Amsterdam zijn deuren.
Creatief bureau …,staat ontving afgelopen februari de briefing om een nieuwe naam, identiteit en merkdragers ‘voor het toekomstige centrum voor de creatieve industrie te ontwikkelen’. Een interview met creative director Jochem Leegstra.
Hoe ben je te werk gegaan? Leegstra: ‘We zoeken altijd naar strategische en conceptuele aanknopingspunten om een merk te creëren dat gebouwd is op een sterk en logisch fundament. Diamanthandel was een belangrijke economische pijler van Amsterdam vorige eeuw. Van daaruit waren er mooie paralellen te trekken naar een van de huidige belangrijkste pijlers van Amsterdam / Nederland en de toekomstige gebruikers van de Diamantbeurs, de creatieve industrie. Ook het feit dat het gebouw zelf weer in ere hersteld wordt, maakte het extra belangrijk dit nieuwe merk te verankeren in de geschiedenis.’
Leegstra: ‘Capital C staat voor de ambitie om van Amsterdam de creatieve hoofdstad te maken en voor alles wat je straks op deze unieke plek gaat vinden: Creativiteit, Conversaties, Colleges, Community, Club, Culinair... Bovendien is de letter C de chemische benaming voor de diamant. Voor ons was de benaming Capital C daarom een meer dan logische.’
Waar let je altijd extra op bij dit soort projecten? ‘We proberen altijd iets unieks te maken. Zowel in inhoud als in vorm een mooie samensmelting van oud en nieuw, geschiedenis en toekomst, strak en klassiek. Met een project als dit is het belangrijk dat je een canvas creëert zonder dat je weet wat er allemaal nog aan gaat komen.Vooral omdat Capital C pas volgend jaar open gaat en nog lang niet alles is ingevuld aan funcionaliteiten, moet een merk als dit daar ruimte voor open laten.’
Groeidiamant
‘Een ontwerp waar binnen van alles kan gaan leven, wat kan gaan groeien en wat over een paar jaar zomaar heel anders er uit kan zien, maar nog steeds gebouwd op hetzelfde fundament. Het is soms lastig werken als er nog niet veel beeldmateriaal voorhanden is, of gemaakt kan worden, maar juist daarin vinden we de uitdaging om iets te creëren wat kan gaan groeien. De letter C, opgebouwd uit facetten -als een diamant- kan die functie gaan krijgen. Of hij nu in glas, metaal of hout wordt uitgevoerd het blijft altijd een heel eigen en unieke vorm die we elke keer weer verder kunnen laden met het merk Capital C.’
Positionering: ‘Connecting creative minds’
Capital C wordt een inspirerende ontmoetingsruimte en co-workspace voor de creatieve sector. Met branche- en beroepsverenigingen, media (onder andere Adfo Groep wordt er gehuisvest), creatieve bureaus, maar ook start-ups en zzp-ers. Er vinden events, workshops, stand-ups en minicolleges plaats, zelfstandigen en start-ups kunnen er kantoor houden, topontwerpers én jong talent tonen er hun werk en er worden pop-up exposities georganiseerd. Ook op culinair gebied kunnen bezoekers hier straks terecht.
Als centrale positionering is daarom gekozen voor: ‘Connecting creative minds’.
Zou je je zelf in de Diamantbeurs willen vestigen met je bedrijf?
‘Uiteindelijk proberen wij altijd iets te maken waar we ook zelf heel sterk in geloven. Capital C wordt een plek in het centrum van Amsterdam waar alle bedrijven die de creatieve industrie vertegenwoordigen samen komen. Hierdoor wordt het een locatie die we wel eens het epicentrum van de creatieve industrie kunnen gaan noemen. Niet alleen de plek waar gemaakt wordt, maar de plek waar alles samen komt, waar veel events worden georganiseerd en waar je daarnaast ook nog eens kan eten en drinken op een waanzinnige locatie. Nou gaan we dit jaar met …,staat zelf verhuizen naar een voormalig theater, maar je zult ons zeker vaak in Capital C gaan zien.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!