De discussie over een gedragscode, een set van regels waar we ons aan kunnen committeren, is opeens weer losgebarsten. Gisteravond werd ik gebeld door een medebestuurslid van Logeion. We moeten een reactie geven, het debat aangaan! Ik gaf haar helemaal gelijk. Zelf afkomstig uit het organisatieadviesvak waren de Orde van Organisatie Adviseurs en de code vanzelfsprekende ijkpunten voor het vak. En soms ging dat flink mis, werden regels bewust of onbewust met voeten getreden, maar kon dat gelijk aanhangig gemaakt worden en volgde een professioneel oordeel.
Casuistiek stapelt zich op en het wordt steeds duidelijker wat wel en wat niet toelaatbaar is. De sancties waren nog niet zo zwaar als bijvoorbeeld in het medisch tuchtrecht, maar het was een begin. En zo'n begin moet er voor de communicatiebranche nog komen.
Welke regel zou je nu uit de GPD-zaak kunnen distilleren?
Ik doe een poging: "In de contacten met stakeholders gebruikt de communicatieprofessional alleen die kanalen en methoden die voor beide partijen acceptabel en kenbaar zijn."
Is deze regel goed verwoord of zijn er betere alternatieven?
En: welke andere regels zouden er nog meer in zo'n gedragscode moeten staan?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!