EK zorgt voor boost meiden- en vrouwenvoetbal

Het zal dit jaar niemand ontgaan zijn dat het meiden- en vrouwenvoetbal enorm in ontwikkeling is. Al sinds 2014 volgt Blauw Research samen met de KNVB de ontwikkelingen in de sport.

Met een grootschalig jaarlijks onderzoek maken we inzichtelijk wat de inspanningen van de KNVB op het gebied van meiden- en vrouwenvoetbal opleveren. Daarbij speelde deze zomer uiteraard het EK Vrouwenvoetbal in Nederland een belangrijke rol. De OranjeLeeuwinnen werden Europees kampioen en zetten daarmee het vrouwenvoetbal in de spotlights.

De jaarlijkse tracker Meiden- en Vrouwenvoetbal geeft inzicht in de ontwikkeling van de bekendheid, de waardering en het imago van meiden- en vrouwenvoetbal en helpt de KNVB om de populariteit en het imago van de sport continu te verbeteren. Aan het onderzoek doen n=1.000 Nederlanders mee (algemeen publiek) en dat vullen we aan met n=200 ouders van dochters. Op die manier kunnen we uitspraken doen over de algehele beeldvorming in Nederland, maar ook in kaart brengen hoe ouders aankijken tegen voetbal als sport voor hun dochter.

Dit jaar hebben we het onderzoek ongeveer een maand na de EK finale uitgevoerd. Het positieve effect van het EK voor vrouwen in eigen land (WEURO) was daarin overduidelijk. Vrouwenvoetbal is nu de meest populaire vrouwensport van Nederland. Zeven op de tien Nederlanders heeft interesse in vrouwenvoetbal. Bovendien wordt voetbal door ouders van meisjes tot 5 jaar het meest overwogen als toekomstige sport. Het aantal ouders dat voetbal overweegt voor hun jonge dochter is zelfs verdubbeld ten opzichte van vorig jaar.

In dit filmpje van de KNVB legt manager vrouwenvoetbal Kirsten van de Ven uit welke positieve effecten de KNVB ervaart dankzij het succes van WEURO.


Meer weten?

Lees hier meer over Sponsoring & Sport of vraag 't aan Eva Gerritse

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →