'De Pokémon GO hype verraste mij helemaal niet', zegt marketeer Gideon Tailleur. Hij was in oktober 2015 al overtuigd van de mogelijkheden van augmented reality. Samen met ondernemer Niels Doeleman bedacht hij een app waarmee je figuurtjes uit de Efteling overal kon laten rondlopen.
Pitch
Het pretpark had namelijk een oproep gedaan aan kleine bureaus. De Efteling wilde meer interactiviteit en beleving in het park gerelateerd aan het sprookjesbos. 'Ik vond het een heel sympathiek initiatief', zegt Tailleur. 'Als klein bureau kom je moeilijk aan de slag bij grote merken, dus dit was een mooie kans.'
Helaas voor hem werd zijn pitch niet gekozen. Om te demonstreren hoe sterk zijn idee op de Pokémon-game lijkt, plaatst hij deze video op zijn LinkedIn-pagina:
Beleving
Karin Koppelmans van De Efteling zegt hierover: 'Tijdens deze pitch kregen we 90 inzendingen binnen, waarvan we er 15 kozen die gepresenteerd werden aan de jury. Een van de belangrijkste criteria voor een campagne, is dat het past bij de beleving van de Efteling. Het idee van Tailleur voldeed daar niet genoeg aan.'
Efteling was zelf nóg eerder
Nu is augmented reality helemaal hip. Vooral door Pokémon GO, maar ook de dino-actie van Albert Heijn sloeg aan. 'Dit verwachtte ik vorig jaar dus al', zegt Tailleur. 'Zonde, ik wilde degene zijn die de wereld zou wakker schudden met de kracht van augmented reality. Ik denk dat de Efteling bang was, het is ten slotte een heel nieuw medium.'
Dat klopt niet, zegt Koppelmans. 'De Efteling experimenteerde in 2011 zelfs al met augmented reality. We hadden toen de app Feetje en de kluis, die werkte via augmented reality-app Layar.'