Conversie is niet meteen iets dat je associeert met influencers als Furtjuh of Enzo Knol.
Maar ik zou willen argumenteren dat de creatieve aandacht die zij stoppen in conversie wellicht één van de grootste oorzaak is voor hun fenomenaal succes en groei. Elk filmpje, elke Instagram-scheet is zorgvuldig ontworpen om interactie uit te lokken: ‘Laat weten wat je vindt’, ‘deel dit met je volgers’, ‘abonneer je op mijn YouTube-kanaal’ enzovoort.
De socialemediafenomenen van deze tijd zijn extreem goed in het converteren van bereik in contact en in het converteren van hun contact in enthousiaste fans.
De vier jongens van DagelijksHaaDee (met onder andere Milan, het broertje van YouTube-ster Enzo Knol) heeft intussen meer dan een miljoen abonnees alleen al op YouTube. Ze doen het bijna allemaal even goed.
In de discussies over de influencerhype staren we ons blind op de personen en hun stijltjes. Maar wat deze gasten echt uitzonderlijk goed maakt is de creativiteit, aandacht en vakmanschap die ze stoppen in het uitlokken van interactie en het opbouwen van een structurele fanbase.
Zelfs in de productie van hun content snappen ze perfect hoe je een passieve kijker om kunt buigen naar een betrokken fan. Milan Knol produceerde vorige week een ‘diss-track’ waarin hij zijn collega’s te kakken zette. Eén miljoen views in één week.
De reacties van de anderen op dit filmpje zijn intussen flink op weg om even grote hits te worden. In twee dagen tijd kreeg het filmpje van Gamemeneer (slachtoffer van de Diss-track) 420.000 views, 32.000 likes en 2.700 reacties.
Vergelijk nu eens deze geniale conversie- en activatietechnieken met de koude en inspiratieloze conversie- van professionele contentmarketeers.
Zolang we blijven hangen op ‘download de whitepaper’, hebben we er waarschijnlijk niets van begrepen.