Discussies over adblockers en bots remmen groei online mediabestedingen niet

De netto mediabestedingen in Nederland groeien eerste halfjaar met 2,6 procent en komen uit op 1,9 miljard euro. 

Dit blijkt uit het Halfjaarrapport Netto Mediabestedingen 2017 van Nielsen.

In de slipstream van de groeiende economie namen de netto mediabestedingen toe, al lijken Nederlandse mediabedrijven niet (ten volle) te profiteren van het feit dat bedrijven meer geld besteedden aan adverteren. De trend is dat vooral de internationale spelers profiteren.

Online groei blijft fors
De groei is vrijwel volledig toe te schrijven aan de online bestedingen, die met 13 procent stegen. De discussies over brand safety, ad-blockers, visibility en bots lijken de opmars van digital advertising niet te stuiten. De groei van 13 procent betekent in absolute bestedingen een plus van 112 miljoen. Ter vergelijking, de totale omvang van de bestedingen aan radio en out of home is kleiner. 

Bij online wordt onderscheid gemaakt naar drie soorten advertising: search, display en classifieds. Search is de grootste categorie en daar stegen de bestedingen met ruim 17 procent. Vrijwel de helft van de online mediabestedingen gaat inmiddels naar search. Dat gaat ten koste van display en classifieds die beide eveneens een flinke groei lieten zien. De bestedingen aan display namen toe met 12 procent en aan classifieds werd 6 procent meer besteed. 

Tv -7 procent
De grootste totale groei is te zien bij bioscoopreclame. Daar steeg het budget met 19 procent, maar gezien de omvang van dit mediumtype is het effect op het totaal zeer gering.

De gezamenlijke offline media - inclusief bioscoop - zagen de inkomsten uit de verkoop van advertentieruimte dan ook dalen met 6,2 procent. Print krijgt ook nu weer klappen met een daling van 9 procent. Opvallend is de daling van de mediabestedingen aan televisie met bijna 7 procent, maar volgens Nielsen gebeurde dat in het verleden wel vaker in een oneven jaar. In het eerste halfjaar van 2015 (-4,2%) en 2013 (-5,5%) namen de bestedingen aan televisie namelijk ook sterk af. Maar de daling is nu wel wat groter.

De krimp bij televisie heeft door het grote marktaandeel wel een versterkend effect op de totale ontwikkeling van de mediabestedingen aan traditionele media.

Voor het eerste sinds het eerste halfjaar van 2013 was er bij buitenreclame sprake van een daling. De afname was weliswaar minimaal met 0,1%, maar past niet in de trend van de gemiddelde groei van 4,5% van de laatste jaren. 
 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie