Liefdadigheidsacties, sprookjesachtige kerstfilms en zelfs digitale snufjes in winterse sfeer: in december halen creatieven alles uit de kast. Hieronder verzamelen we de meest opvallende acties rond de feestdagen.
Heb je een tip voor ons? Mail naar redactie@adfogroep.nl
Lieve Satan...
Het Londense bureau Anomaly maakte dit jaar een eigen kerstfilm 'for the sheer pleasure of it': oftewel, voor de lol. Iedereen in het bedrijf mag zijn idee insturen en dit jaar won 'Dear Satan'. Het resultaat is een grappige korte film met de vertelstem van Patrick Stewart. In dit filmpje komt een kerstwens door een spelfout niet terecht bij de kerstman (Santa) maar de duivel (Satan).
Geen kerst zonder John Lewis
Warenhuisketen John Lewis onthult de jaarlijkse kerstcampagne met dit jaar monster Moz in de hoofdrol. De warenhuisketen is wereldwijd beroemd om zijn ontroerende kerstcampagnes, die traditiegetrouw in november online verschijnen en viraal gaan.
Unskippable: dit is waar het om draait tijdens kerst
Productiehuis Unskippable (part of Dept) komt met een eigen kerstvideo. In deze ontroerende film vindt een oude man een teddybeer. Als hij de beer terugbrengt bij zijn rechtmatige eigenaar, neemt het verhaal een bijzondere wending.
The AI Christmas Choir
Siri, Google Assistant, Alexa en Cortana concurreren op de markt voor slimme, spraakgestuurde assistenten. Het Amsterdamse bureau Superheroes besloot de concurrenten deze kerst bij elkaar te brengen. Zij presenteren het 'kunstmatige intelligentie kerstkoor' (The AI Christmas Choir).
De boodschap: 'Deze kerst vergeten de spraakassistenten even hun verschillen en zingen ze gezellig samen een kerstliedje. Als robots het kunnen, kunnen wij mensen het ook. Laten we samen komen in 2018!'
Iris Amsterdam verandert het kantoor in ‘Santa’s Photoshop’
De Amsterdamse vestiging van het internationale reclamebureau Iris heeft het kantoorraam (tegenover het Rijksmuseum) veranderd in een interactieve Photoshop-ervaring. Voorbijgangers mogen creatieve ideeën tweeten of mailen naar de kerstman. Die maakt een selectie en projecteert het resultaat live op een scherm. Het reclamebureau hoopt dat zowel Amsterdammers als toeristen meedoen aan de actie.
Iris Amsterdam wil laten zien dat ze graag in gesprek gaan met mensen van over de hele wereld. Creative director Rachna Dhall: 'Santa’s Photoshop is een uitnodiging om samen te werken en creatief te zijn. We zijn benieuwd naar wat de mengeling van toeristen en inwoners gaat brengen.'
Likefriends heeft een persoonlijke kerstboodschap
Bij bureau Likefriends draait alles om empathie in communicatie en dat willen ze laten zien met een heel persoonlijke kerstactie. Rond de feestdagen kun je inloggen op deze website, waar het team je persoonlijk toejuicht. Klik op de link en je komt live terecht in hun kerstkantoor. Het hele team zingt, danst en wenst je het allerallerbeste.
Bekijk hier de aftermovie:
Het jaar van 'hoe?'
Het jaaroverzicht van Google laat een paar van de meest impactvolle momenten uit 2017 zien aan de hand van de vraag 'hoe?'. Hoeveel kost de muur van Donald Trump? Hoe ontstaat een orkaan? Hoe kan ik mensen helpen? Hoe kan ik de zonsverduistering zien? Het concept is eenvoudig, het resultaat is een video die je kippenvel bezorgt.
Nivea lokt goede daden uit
Cosmeticamerk Nivea en bureau FCB Amsterdam komen met drie 'random acts of Christmass kindness'. Zij volgen mensen met een verborgen camera worden om te zien of ze daadwerkelijk hulp bieden. Wie zomaar een vreemde helpt krijgt direct een verrassing van het merk.
Bekijk hier ook de andere video's.
Marks & Spencer maakt een kerstfilm met beertje Paddington
De Engelse warenhuisketen maakt een korte film met de bekende beer Paddington in de hoofdrol. Het is een klassiek kerstverhaal waarin Paddington het hart van een inbreker verovert en samen met hem kerstcadeautjes bezorgt.
180 Kingsday maakt een eigen kerstkleurboek
Creatief bureau 180 Kingsday heeft iets bedacht om de stress rondom de feestdagen dragelijker te maken: een kleurboek voor volwassenen, speciaal ontworpen voor deze drukke tijd van het jaar. Het kleurboek Colour Through Christmas neemt je mee op een illustratieve tour door de wereld van het Amsterdamse bureau. Je kunt bijvoorbeeld de Virtual Reality-kantine of de guillotine papiersnijder inkleuren. Sander Volten, CEO bij 180 Kingsday: 'Veel mensen vinden december de meest stressvolle maand van het jaar. Daarom besloten we iets te maken waarmee mensen hun ‘zen’ kunnen vinden. Al kleurend wordt duidelijk dat wij bij 180 Kingsday de wereld net een beetje anders zien.'
Kerstapp Rudolph voor treinreizigers
E-commercebedrijf Opwaarderen.nl (onderdeel van Alphacomm) presenteert de Rudolph-applicatie, waarmee treinreizigers kerstcadeaubonnen kunnen winnen of een bedrag kunnen doneren aan de Voedselbank. Als je rondom kerst op of bij een treinstation bent, ga je naar rudolph.opwaarderen.nl en begin je een gesprek met Rudolph. Als jij het virtuele rendier overtuigt van je kerstgedachte maak je kans op cadeaubonnen van Zalando.nl of Bol.com. Verder kun je met een druk op de rode neus van Rudolph geld doneren aan de voedselbank.
En verder:
- De meest onorthodoxe van dit jaar: Mediamarkt Duitsland scoort kersthit met wild kabouterfeest
- Kevin the Carrot zorgde voor 15,1% meer verkoop bij Aldi, dus hij komt terug met kerst
- De jaarlijkse kersttoespraak van Publicis, dit jaar voor het eerst met Arthur Sadoun
- Kerstboodschap van de Efteling: 'Maak tijd voor elkaar, ook al ben je gewoon thuis.'
- Christmas brand Coca-Cola zet in op ‘het bedanken van je kerstheld’
- Coca-Cola presenteert korte kerstromcom in de bioscoop
- Nationale-Nederlanden geeft digitale reclameborden weg met kerst
- Bol.com bouwt een echt kersthuis en krijgt visite van bekende Nederlanders en Belgen
- Hoe Heineken de schutterende schoonzoon laat scoren bij het kerstdiner
- Apple gaat op de romantische toer
- NS wil harten raken met ‘documentaire decembercommercial’
- We Fashion komt met een kersttrui voor twee
- Dit vinden strategen van de kerstcommercials van Plus, Albert Heijn en Jumbo
https://www.americanmedicalcoding.com/