Sinds de nieuwe versie van ‘Do They Know It’s Christmas’ werd uitgezonden bij de Britse X-Factor leverde het project al meer dan 1 miljoen pond op voor de strijd tegen Ebola. De twijfel van muziekliefhebbers werd direct weerlegd, dat streaming en het illegaal downloaden van muziek de opbrengsten in de kiem zouden smoren.
Tien dagen voor de lancering van de cover werden de termen ‘Band Aid’ en ‘Band-Aid’ al 515,998 keer getweet volgens Digiday. Het land waar de termen het meest werden gementioned was opvallend genoeg Brazilië, met 42,262 posts. Daarna volgden het Verenigd Koninkrijk (35,665 posts) en de Verenigde Staten (28,666 posts). Volgens initiatiefnemer Bob Geldof komt dit onder meer door de deelname van bijvoorbeeld One Direction. ‘Zij brengen bijna een nieuw album uit, waardoor One Direction-fans ze met spanning overal volgen. Daarnaast is de kracht van Band Aid dat ze inmiddels twee of drie generaties aanspreken met sterren van toen en nu.’
Natuurlijk is Band Aid is een merk met veel tegenstanders. Geldof vertelde aan de Britse pers dat Adele weigerden om mee te doen. Blur en Gorillaz frontman Damon Albarn bekritiseerde de goed bedoelde, maar betuttelende inspanning van artiesten om de zieke Afrikanen te helpen. Wanneer de artiesten zelf een bepaald bedrag zouden doneren, zou er wellicht meer geld worden ingezameld dan met de verkoop van de cover. Dezelfde kritieken waren te horen toen de superviral ‘The Ice Bucket’ voor het ALS rondging.
Desondanks bereikt de cover met de bekende bijbehorende clip wederom miljoenen mensen. In de VS, Frankrijk, Duitsland en ook in Nederland zijn inmiddels vergelijkbare initiatieven gestart. Onder andere Daft Punk en Carla Bruni hebben al toegezegd betrokken te zijn.