Dat blijkt uit een analyse van RTB House, een wereldwijde leverancier van retargeting-technologie voor adverteerders. Het bedrijf analyseerde het online shopgedrag in december, een topmaand voor e-commerce.
Over de hele wereld is onlineshoppen in de eerste helft van december heel populair. Maar waar het aantal online shoppers in de meeste markten een week voor Kerst ineens een stuk minder wordt – vanwege de voorbereidingen voor Kerst of omdat mensen bang zijn dat hun pakket te laat wordt bezorgd – gaat dit voor Nederland niet op.
58% meer transacties voor Kerst
Sterker, een week voor Kerst is het aantal bezoeken aan webshops bij ons het hoogst. Vorig jaar vonden er op de maandag en dinsdag vóór Kerst zelfs 58% meer transacties plaats dan in de rest van de maand.
Daarentegen zijn de kerstdagen zelf in Nederland absoluut niet populair om online inkopen te doen. Dit in tegenstelling tot andere markten, waar consumenten op 25 en 26 december massaal online zijn. Op kerstavond bezoekt internetshoppend Nederland slechts zelden een webshop. Gemiddeld is het bezoek 41% minder dan in de rest van december, het aantal transacties ligt die dag 56% lager.
Na de kerstdagen veert de online activiteit weer op. Dit is volgens de experts van RTB ook de beste tijd om onlinemarketingactiviteiten te optimaliseren. De kans dat Nederlandse gebruikers op een onlineadvertentie klikken, is namelijk het grootst tussen Kerst en Oud en Nieuw. Zo werd er op 28 december 2016 23% vaker op advertenties geklikt dan gemiddeld in december.
Op zoek naar aanbiedingen
'De toename in CTR laat zien dat consumenten op zoek zijn naar specifieke aanbiedingen', zegt Cyril Westerhof, countrymanager Benelux van RTB House: 'Tijdens deze piekmaand moeten marketeers hun onlineadvertentieactiviteiten dus niet beperken of stopzetten, maar het is wel goed dat ze nadenken over hoe hun marketing de retailsales kan beïnvloeden.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!