door Rudi de Groot
Consumenten gebruiken meer kanalen dan ooit en verwachten (eisen) van bedrijven dat zij ook overal aanwezig zijn en content aanbieden die aansluit bij hun continu veranderende wensen. Alles moet sneller, informatiever en liefst ook nog eens duurzaam zijn, willen bedrijven de consument tevreden houden.
Trend 1: livestream en andere realtime content
Video is als contentmarketingtool echt doorgebroken. Kijk je op Facebook naar topmerken zoals KLM, bol.com en Efteling, dan zie je dat minimaal 50% van de content uit video bestaat. Deze videotrend zet in 2018 door, waarbij zich een verschuiving zal voordoen naar live-videocontent of livestreaming. Bij livestreaming kun je denken aan live videoverslagen van bijvoorbeeld:
- Productintroducties
- Q&A’s
- Interviews
- Productieprocessen
- Exclusief nieuws dat je als eerste met je followers wilt delen
- Speciale aanbiedingen
- Bedrijfsevenementen of gebeurtenissen als een modeshow of awarduitreiking
Aan de slag met livestream
Ja, livestream is een trend die ieder bedrijf in 2018 moet oppakken. En dat hoeft niet heel ingewikkeld te zijn. Social-mediawebsites als Facebook en YouTube maken het namelijk steeds makkelijker om livestream in te zetten. En ook op het zakelijke netwerk LinkedIn kun je binnenkort livestreamen. Nu kun je dit natuurlijk zelf gaan doen, maar om de gewenste kwaliteit te waarborgen is het raadzaam om een professioneel videobedrijf in te schakelen. Hierdoor voorkom je valkuilen zoals een lage videokwaliteit of een slechte koppeling met de sociale kanalen.
Trend 2: digitale contentmarketingtools die je leven makkelijker maken
Verwacht een toename in het gebruik van digitale contentmarketingtools. Deze tools maken het steeds makkelijker om als bedrijf videocontent of blogs te produceren. Omdat het vaak gratis softwaretools zijn, kunnen zelfs kleine bedrijven hiermee aan de slag. Op het gebied van e-mailmarketing kun je bijvoorbeeld met de tool Act-on heel gemakkelijk content persoonlijk maken. Zo kent elk onderdeel van contentmarketing wel een digitale tool:
Bloggen
Met het platform medium.com kun je binnen een dag een blog up and running hebben. Weliswaar biedt dit platform minder mogelijkheden dan bijvoorbeeld een standaard WordPress-blog, maar het is wel eenvoudiger om in no time een mooie blogpost online te zetten.
Video
Een goede online tool om zelf bedrijfsvideo’s te maken is slide.ly. Via een uiterst makkelijke interface heb je al binnen een paar uur een bedrijfspromovideo op YouTube staan.
Contentonderzoek
De site Buzzsumo maakt het heel eenvoudig om content insights te vergaren. Via deze tool kun je onder andere kijken welke content trending is binnen je niche. Dit is echt de perfecte plek om inspiratie op te doen voor je volgende blogpost, video of infographic.
Trend 3: van mad men naar math men
De Don Drapers van deze tijd zijn niet de‘mad men’, maar de 'math men’. Snelle en slimme jongens die data gebruiken gedurende het hele proces van reclame en contentmarketing. Een merk dat data echt in zijn vezels heeft zitten is Spotify. Hoe goed zij dit doen, kun je in dit Adweek-artikel lezen.
Dat er op het gebied van data en techniek enorme kansen liggen, blijkt uit recent onderzoek van Forrester. Het rapport toont aan dat nog maar 28% van de marketeers data in de bedrijfsprocessen gebruikt, maar 40% ziet absoluut de potentie van het gebruik van data en wil het komende jaar er meer meer mee gaan doen.
Hoe kun je aan de slag met data?
Nu er steeds meer data beschikbaar zijn, is het voor bedrijven ook veel makkelijker om die te gebruiken om betere beslissingen te nemen. Zo kun je de data uit Google Analytics, similarweb.com en Coosto.com gebruiken om de doelgroep beter in kaart te brengen of om de impact van blogposts te meten. Andere handige metrics om blogimpact te meten zijn:
- blogbezoeken
- time on page
- aantal comments|
- aantal shares
- inbound links
- persaandacht
Trend 4: micro-influencers
Zagen we in 2017 al steeds meer merken met influencermarketing starten, in 2018 gaat het vrolijk door. Maar het landschap zal wel veranderen en steeds groter worden. Iedereen gaat tegenwoordig online om verslag te doet van zijn of haar leven. Zelfs kleine influencers (micro-influencers) worden zo belangrijk voor merken als ze actief zijn in de niche waarin het bedrijf of merk opereert.
Deze kleine influencers zullen naar verwachting in 2018 een belangrijke rol gaan spelen. Zo blijkt ook uit recent onderzoek dat micro-influencers voor meer engagement zorgen dan macro-influencers.
Werken met micro-influencers
Om er als bedrijf achter te komen of er in je omgeving micro- en macro-influencers actief zijn, kun je natuurlijk zelf op onderzoek uitgaan. Of je vraagt aan een bureau of netwerk of zij iemand kennen die je markt en doelgroep beïnvloedt. Het je in kaart gebracht welke beïnvloeders voor jou van belang zijn, dan kun je de volgende stap om de contentstrategie voor je micro-influencers bedenken.
- Laat je ze jouw sociale kanalen overnemen?
- Gaan ze twitteren vanaf een event dat je organiseert?
- Gaan ze via hun eigen kanalen online productdemo’s geven?
- Lever je simpelweg je eigen content aan en laat je hen die verspreiden via je eigen kanalen?
- Nodig je de influencer uit voor een gastoptreden in een bedrijfsvideo? Daarbij is het belangrijk dat je de influencer wel de creatieve vrijheid geeft om de insteek van de video te bedenken.
- Vraag je influencers om een video te maken over hun passie en laat je dat matchen met de visie of missie van je bedrijf?
Bij pure influencermarketing worden de influencers in principe niet betaald. Als je influencers gaat betalen, verandert influencer marketing namelijk in een vorm van advertising. Nu is daar op zich niets mis mee, maar wij noemen dat dan toch liever native advertising (betaald adverteren met inhoudelijke content) in plaats van contentmarketing.
Trend 5: growth-hackingtechnieken
In 2015 vroegen wij ons af of growth hacking een hype was of een nieuwe vorm van marketing. Het is het laatste gebleken. Growth hacking is een hele grote trend voor 2018, alleen wordt het vandaag de dag vaker contenthacking genoemd vanwege de belangrijke rol die contentmarketing speelt binnen growth hacking.
Growth hacking vindt zijn oorsprong in de start-upwereld en heeft als doel om meer traffic (gebruikers) in de top van de marketing funnel te krijgen. Bij techbedrijven zoals Facebook, Airbnb en Google vormen ze altijd een heel team dat als doelstelling heeft de aanwas van nieuwe klanten te laten groeien.
Bron:sdim.nl
Een van de middelen die zij daarvoor inzetten, is het inrichten van een referral-pagina. Door middel van een referral-contentpagina heeft bijvoorbeeld Dropbox zijn inschrijvingen met 60% verhoogd. Op zo'n pagina staat over het algemeen het (product)aanbod. Bedrijven hopen dat hun klanten en prospects via een referral-pagina hun vrienden op de hoogte stellen van het product, uiteraard in ruil voor een presentje. Voor meer informatie en inspirerende voorbeelden van contenthacking verwijs ik je graag naar het Kissmetrics-blog.
Trend 6: native advertising verschuift van desktop naar mobiel
Hoewel we geen fan zijn van native advertising binnen een influencerstrategie, is deze vorm van marketing (betaald adverteren met inhoudelijke content) wel ontzettend populair en daarmee een belangrijke trend voor 2018. Nu is native advertising misschien niet heel nieuw, maar de verschuiving naar mobiel is dat wel. Dat zal voor niemand een verrassing zijn, aangezien steeds meer consumenten hun mobiel als belangrijkste device zien en deze in toenemende mate gebruiken om aankopen te doen.
Aan de slag met mobiele native advertising
Door de jaren heen hebben steeds meer partijen en blogs zich opengesteld voor native advertising. Om te onderzoeken welk platform het meest geschikt is voor je bedrijf of boodschap adviseren wij je om een matrix te maken van je doelgroep. Hoe oud is je doelgroep, hoe is de verdeling man/vrouw? Op basis van deze informatie zoek je vervolgens de nicheblogs of -websites die hierbij passen. Onderstaand een dergelijke matrix van uitgever Wayne Parker Kent.
Bron: wayneparkerkent.com
Selectie gemaakt? Dan kun je de uitgever of een netwerk als Adfactor inschakelen om de native-advertisingcampagne te starten. Vergeet niet in je briefing duidelijk te vermelden dat de content die zij gaan produceren geoptimaliseerd moet zijn voor mobiel.
Trend 7: augmented en virtual reality
Het gebruik van augmented (AR) en virtual reality (VR) zit in de lift, maar de grote doorbraak hebben we nog niet gezien. De verwachting is dat dat in 2018 gaat gebeuren. De digitale voorlopers experimenteren er in ieder geval volop mee. Zo biedt Volvo een virtuele proefrit aan met de XC40 en verkoopt Facebook een goede VR-headset voor slechts 200 euro. VR komt binnen het bereik van het grote publiek en daarmee is het verstandig om als bedrijf nu te beginnen met experimenteren.
Augmented en virtual reality iets voor jou?
Deze vraag zul je zelf moeten beantwoorden. Maar technisch is het geen probleem om je video-ideeën om te zetten naar een AR- of VR-versie. Een ruim budget helpt, want het is niet de goedkoopste vorm van marketing. Maar het belangrijkste is creativiteit. Stel je eens voor wat VR kan doen voor een makelaar die een huis in virtual reality aan mogelijke kopers laat zien.
Trend 8: Artificial Intelligence (AI)
Artificial Intelligence is voor veel marketeers misschien nog een ver-van-mijn-bedshow, maar ook hier gaan de ontwikkelingen hard. Op een aantal contentmarketinggebieden kan AI al goede diensten bewijzen, bijvoorbeeld voor het automatisch creëren van content voor rapporten, updates en artikelen. Daarnaast worden slimme bots steeds vaker ingezet in customer service. De vragen die aan klantenservice worden gesteld en de antwoorden die zij geven, zijn ook gewoon content.
Dankzij de alsmaar toenemende rekenkracht van computers zullen we steeds meer vooruitstrevende AI-toepassingen binnen content- en online marketing zien. AI wordt onder meer toegepast in tools die helpen marketingprocessen te automatiseren. Voor 2018 voorspellen wij dat merken gaan experimenteren met AI door het automatiseren van contentprocessen met behulp van tools als Rocco en Acrolinx die AI-content produceren. Of ze zullen websites als collect.chat gebruiken om zelf een chatbot met voorgeprogrammeerde content voor hun klantenservice in te zetten.
Let op! AI is een echt buzzword. Veel bedrijven die zeggen AI te gebruiken, doen dat in de praktijk niet echt. Vaak zijn het ‘gewone’ algoritmes in plaats van zelflerende systemen. Besteed hier altijd uitgebreid aandacht aan in het beslissingsproces.
2018: een boeiend jaar
Hoe 2018 zich op het gebied van contentmarketing gaat ontwikkelen, is onmogelijk met 100% zekerheid te voorspellen. Op basis van de grote trends van afgelopen jaar kunnen we wel aangeven in welke richting het heen gaat. Hoe dan ook belooft 2018 voor marketeers die voorop willen lopen een boeiend jaar te worden.
Wees creatief, gebruik digitale technologie en vooral: geniet van het leren en het spelen met alle nieuwe mogelijkheden en ontwikkelingen. SDIM wenst je een content 2018!
Heb ik trends gemist? Of zie je het anders? Laat het weten in de comments.
Rudi de Groot is Content Strateeg bij SDIM.
Fotocredits: dogfella / 123RF Stockfoto
<a href="https://www.alphaassignmenthelp.com/dissertation-writing-services/">Dissertation Writing Services</a>