Hoewel niet iedereen overtuigd is van de voordelen van AMP en er veel problemen spelen rond de implementatie, kunnen uitgevers er bijna niet omheen. Recent heeft Google zelfs aangekondigd AMP internationaal flink te promoten.
Zoals te zien in het schema, blijft het aantal grote uitgeverijen dat met AMP werkt momenteel steken op 24% tot 34%. In Nederland is dit 30.8%. Het percentage websites dat problemen heeft met het gebruik van AMP is vrij groot. In Nederland heeft 73% van de AMP sites een of meer problemen.
HTML fouten komen het meeste voor en deze zijn vrij serieus. Ze kunnen er voor zorgen dat alle AMP voordelen teniet worden gedaan. Voldoen aan de AMP HTML specificaties is niet eenvoudig. Webmasters moeten een lange lijst doorwerken doorwerken waarin staat welke tags en attributies al dan niet zijn verboden. Er is dus veel ruimte voor het maken van fouten.
HTML fouten oplossen betekent meestal het verwijderen vanverboden tags en omzetten van invalide protocollen in valide protocollen. AMP kent ook HTML beperkingen wat betreft stijl en layout. Hoewel stijl en layout problemen minder vaak voorkomen als HTML issues, zijn ze wel belangrijk. 'Als je ze negeert, loop je de kans dat je pagina helemaal niet meer voorkomt in de SERP’s. Gelukkig zijn deze fouten makkelijk op te lossen.'
De website van het AMP project biedt veel hulpmiddelen plus een overzicht met validatiefouten en hoe je die kunt vermijden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!