Consumenten zijn advertenties niet zat. Ze zijn JOUW advertenties zat

Waarom kiest de online industrie bewust voor slechte kwaliteit?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Eén zondag per jaar zit heel Amerika aan de buis gekluisterd voor het grootste sportevenement van het jaar: de Super Bowl. Een groot deel vzit echter niet met een bak chips op schoot omdat ze de wedstrijd willen zien. Nee, het gaat ze om de reclames. Dit is de enige dag van het jaar dat er reclame op tv is die wèl leuk is. Onderzoek van Venables Bell & Partners toont zelfs aan dat 78% van de kijkers met meer belangstelling uitkijkt naar de reclames dan naar de wedstrijd.

In print is dit niet anders. Glossy magazines staan vol advertenties. In sommige bladen staan zelfs meer advertenties dan artikelen. Maar zelfs in dit digitale tijdperk ervaart de consument die weelderige advertenties vol glamour, schoonheid en luxe goederen niet als storend. Dit in tegenstelling tot online advertenties, die ze liever kwijt dan rijk zijn.

We kiezen bewust voor slechte kwaliteit
Ik snap wel dat consumenten niet blij worden van online advertenties. In de digitale industrie zien we advertenties enkel als een instrument voor het genereren van click-throughs en het stimuleren van cpm. Hier vind je geen mooi gemaakte, meeslepende advertenties die de moeite waard zijn om te bekijken. Laat staan dat de consument er echt voor gaat zitten. Het is de trieste waarheid dat we online bewust kiezen voor slechte kwaliteit. En ja, veel waardeloze advertenties zorgen voor een vreselijke ervaring = adblocking. Duh!

Hoe zou de online wereld eruit zien als we zouden gaan werken met dezelfde hoge eisen als Anna Wintour of de producenten van de Super Bowl reclames stellen aan hun uitingen? Als we marketeers enkel nog merken laten presenteren met high-impact formats en een verhaallijn gebruiken vol doelgerichte en creatieve content. Pas als we zo gaan denken - en dan natuurlijk wel in combinatie met de technische mogelijkheden die we in digital tot onze beschikking hebben - kunnen we stappen gaan maken.

En laten we wel wezen, dit zal vele malen effectiever zijn dan wanneer we techniek alleen maar gebruiken om mensen op het web te stalken en telkens dezelfde, fantasieloze advertentie te presenteren. 

Online advertenties die wel boeien
Alleen met mooie, gebruikersvriendelijke en boeiende advertenties kunnen we het tij niet keren. Daarvoor is het simpelweg te laat. Het zal niet gemakkelijk zijn, maar om een verandering te bewerkstelligen, zullen we ook moeten snijden in het aantal advertenties. Je kunt niet blijven stalken en advertenties te pas en te onpas laten opduiken. Zelf heb je er toch ook geen behoefte aan op iedere pagina te worden geconfronteerd met uitingen die schreeuwen ‘goedkoop’, ‘aanbieding’ of ‘heb je het al gevonden’? Minder advertenties zorgt voor minder visuele rommel én kortere pagina-laadtijden.

Daarnaast zal het ook de dynamiek in de sector positief veranderen. We zullen meer tijd overhouden om na te denken over creatieve oplossingen. Maar ook je designers zullen veel blijer worden van hun werk. Hoeveel leuker is het niet om een mooie advertentie op te maken, in plaats van al die standaard, zoutloze uitingen?

Iedere keer als de consument een adblocker installeert, wordt de keuze voor ons gemaakt
Zeggen dat het anders moet, is één. Om dit voor elkaar krijgen is pas echt uitdagend. Dat we minder en kwalitatief betere advertenties moeten gaan maken, is een gegeven. We hebben geen keuze. Consumenten laten duidelijk merken dat het anders moet. Iedere keer als zij een adblocker installeren, maken zij de keuze voor ons.

Niemand vindt het leuk als anderen de keuze voor hem maken. Behandel daarom anderen zoals je zelf behandeld wilt worden. In dit geval betekent: zorg voor kwalitatieve, relevante en gebruiksvriendelijke advertenties. Enkel door intensief samen te werken, kunnen we deze uitdaging voor de sector aangaan.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie