The best #Contentmarketing Case Ever! De 3 belangrijkste lessons learned [leesduur: 3 min.]

Laat je niet gek maken. Content marketing is niet nieuw. Sterker nog. De beste content marketing case ooit, dateert al van ruim 2000 jaar geleden. Met als resultaat, op de dag van vandaag: Ruim 2,2 miljard ‘klanten’.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

The best content marketing case ever

Zo’n 2000 jaar geleden werd een ‘product’ gelanceerd. Eerlijk gezegd: het was meer een gedachtegoed, een boodschap. Dat het anders moest. Deze boodschap werd vervolgens gegoten in een boeiend verhaal en door superpromotors verspreid. Al snel volgden aanvullende en nieuwe ‘merkverhalen’ die ook met groot enthousiasme door superpromoters werden gedeeld. Spoedig omarmden duizenden mensen het ‘product’. En ook zij deelden het ‘merkverhaal’ weer met familie, vrienden, kennissen. Kortom: van owned, naar earned media. Niet veel later had het ‘product’ enorm veel ‘followers’ en dito ‘likes’. Trouwe, vaste klanten die met regelmaat hun ‘productervaringen’ met elkaar en ook met anderen deelden. Zo realiseerden zij een ongekende rumour around the brand. Ruim 2000 jaar later blijkt het ‘merkverhaal’ omarmd te zijn door .

Wat leert deze case ons?

1] ‘Verpak’ het product in een boeiend merkverhaal dat toegankelijk en simpel te delen is

Denk als uitgever, vertel relevante verhalen. Boeiende verhalen die remarkable zijn en dat prospects er echt wat aan hebben. Het woord zegt het al: ‘To make a remark about it’. Want dan gaan mensen erover praten, zullen ze het delen. Hanteer bijvoorbeeld de 3 S’en. Zorg dat je verhaal Searchable, Snackable en Shareable is. Dit biedt je handvatten. Zorg ten eerste dat je verhaal Searchable is. Je hebt er geen reet aan als niemand je verhaal vindt. Breng in kaart waar je je verhaal zo goed mogelijk denkt te publiceren zodat het de doelgroep bereikt. Hou het ook toegankelijk. Het laatste wat de prospect wenst is nadenken. Bekijk het vanuit klantperspectief: ‘Don’t make me think’. Het boek van met de gelijknamige titel, is niet voor niets een bestseller. Denk dus goed na over hoe je jouw merkverhaal toegankelijk en dus Snackable maakt. En maak het voor je doelgroep vervolgens simpel om de content te delen. Maak het, zoals de goeroe’s dat zeggen, ‘hyper Shareable’<

2] Enthousiasmeer superpromotors die het merkverhaal verspreiden

Superpromotors kunnen personeelsleden of trouwe, vaste klanten zijn die jouw merkverhaal aanvullen en met veel daadkracht verspreiden aan hun netwerk. Zoals de case beschrijft, biedt dit een enorme kans dat jouw verhaal ‘viral gaat’ en zo veel earned media genereert. Dus zoek je superpromotors en enthousiasmeer ze. Maak ze belangrijk. En dat het dan snel kan gaan bewijst ook deze case van recentere datum: . Slechts 7 superpromotors realiseerden binnen 24 uur een bereik van 350 miljoen personen binnen de doelgroep.

3] Content continuïteit

In de beschreven case kwamen continu nieuwe ‘merkverhalen’ in omloop. Na de eerste jaren van mond-tot-mond vertellingen van ooggetuigen, volgde rond het jaar 50 van onze jaartelling het geschreven preukendocument ‘Q’. De inspirator zelf had inmiddels rond het jaartal 30 het leven verlaten. Maar zijn boodschap, zijn merkverhaal dat het anders moest, leefde voort. Mede door de superpromotors en de continuïteit in content. Want gebaseerd op deze spreukenbron ‘Q’ volgden in rap tempo, rap voor die tijd althans, het evangelie van Marcus [ca.65], evangelie van Matteus [ca. 85], evangelie van Lucas [ca. 90] en het evangelie van Johannes [ca. 90-95]. Tussen de bedrijven door verstuurden Paulus vanaf het jaartal 50 een stroom brieven naar de ‘followers’. En nog veel meer evangeliën van andere superpromotors zoals die van Thomas en Petrus werden verspreid. Ook werden evangeliën aangepast en aangevuld met andere verhalen en opnieuw verspreid. Allemaal ‘merkverhalen’ dus met dezelfde kernboodschap maar vanuit een iets ander perspectief en insteek geschreven. Pin me overigens niet vast op de exacte data. Want ook de experts van deze materie hebben geen eenduidige mening over de juistheid van de jaartallen.

Hoe dan ook en voor ons veel belangrijker is dit te vertalen naar de huidige, tegenwoordige tijd. Met als conclusie: continuïteit in content. Relevante content wel te verstaan. Kortom: maak een boeiend verhaal. Met passie! Een verhaal van toegevoegde waarde voor je doelgroep. Publiceer het bijvoorbeeld als een boek. Maak van het boek een samenvatting en publiceer dat in een uitgebreide case of whitepaper. Knip de whitepaper in stukken en publiceer deze als een reeks blogs. En probeer ze gepubliceerd te krijgen via [vak]media als een serie columns of artikelen. Maak van de whitepaper ook een boeiende presentatie en presenteer deze op [vak]evenementen of klantendagen, maak van de presentatie korte webinars en video’s en publiceer deze via je website, emailnieuwsbrief of Youtube kanaal. Start discussies op LinkedIn. Maak van de belangrijkste bevindingen van je ‘merkverhaal’ een top 10 Tips & Tricks-lijst en publiceer deze via wederom een blog, video, facebook posts, of geef het vorm in een infographic. Ondersteun het geheel met twitter. Plan vervolgens wanneer je wat en vooral ook waar je hetgeen gaat publiceren om zo de content continuïteit te garanderen. Gebruik hiervoor een . Maak het searchable, snackable en shareable.

En vergeet niet dat dit alles een middel is om een doelstelling te behalen. Want dat is je uitgangspunt!

Leestip!
Een uitgebreide versie van deze case kunt u overigens in allerlei formaten en prijsklassen, ook digitaal natuurlijk, aanschaffen bij uw lokale boekwinkel. Iets voor de boekenlijst voor de zomervakantie?

Meer content marketing:
cases van Nederlandse bodem">Content Club Kick-off: 3 inspirerende cases van Nederlandse bodem

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie