Let’s get back to basics. Eén van de grootste uitdagingen binnen e-mailmarketing is gelezen worden. Maar hoe zorg je er nu voor dat je mailing niet tegengehouden wordt in de spamfilters? En hoe krijg je je contacten zo ver dat ze je mail gaan lezen? Houd zeker rekening met volgende tips.
- Let op met afbeeldingen
Een onbewerkte tekst nodigt niet uit tot lezen. Logisch dus dat veel mensen hun nieuwsbrieven beter maken met een mooie opmaak en een paar afbeeldingen. Bedenk hierbij wel dat de meeste e-mailclients standaard geen afbeeldingen tonen.
Sommige bedrijven maken een mooi campagnebeeld, waarin ze ook de tekst al bewerken. Deze afbeelding gaan ze dan versturen. Je ziet al het probleem: wanneer de ontvanger de afbeelding niet downloadt, zal de boodschap dus helemaal verloren gaan.
Een extra tip: Zet je tekst nooit in de afbeelding, maar wel apart in je mail. Zelfs wanneer je ontvanger de afbeeldingen niet downloadt, kan hij toch nog je boodschap lezen.
- Voorzie altijd een tekstversie
In de meeste e-mailmarketingplatformen heb je de mogelijkheid om een tekstversie van je mail mee te sturen. Wanneer je deze tekstversie genereert, wordt alle HTML-code van het originele bericht omgezet naar tekst.
Waarom heb je deze tekstversie dan nodig? Vroeger ondersteunden bepaalde mobiele telefoons en e-mail clients geen HTML. De tekstversie werd dan als alternatief getoond. Dit is intussen verleden tijd. Toch kan je best even de tijd nemen om de tekstversie te genereren. Spamfilters geven namelijk elk e-mailbericht een score. En als ze zien dat jouw e-mailbericht ook een tekstversie bevat, dan is dat een pluspunt voor jouw reputatie.
- Test je mail alvorens hem uit te sturen
Stuur je bericht altijd eerst naar jezelf voor je hem verstuurt. Kijk of alles mooi op zijn plaats staat, lees je tekst na op schrijffouten en controleer of alle links werken. Je wil natuurlijk geen ergernis opwekken bij je lezer.
In de meeste e-mailmarketing platformen kan je er ook voor kiezen een bericht-en spamcontrole uit te voeren voor je mail. Je kan dan een voorbeeld van je bericht bekijken in de meeste desktop, webmail en mobiele e-mailclients. Daarnaast wordt je bericht ook gecontroleerd bij alle belangrijke spamfilters. Je kan dan precies zien of je mail goed in elkaar zit.
Een extra tip: Soms zie je door het bos de bomen niet meer. Vraag ook eens aan een collega om je e-mailbericht na te kijken. Misschien krijg je zelfs nieuwe input of inspiratie!
- Zorg voor veel CTA’s en doorklikmogelijkheden
Hoe kan jouw platform zien dat een e-mailbericht geopend is? De ontvanger moet een actie ondernomen hebben. Ofwel heeft hij de afbeeldingen gedownload, ofwel heeft hij op een link geklikt.
Zorg dus altijd dat je genoeg links in je e-mailbericht hebt staan. Die links hebben bovendien ook nog andere voordelen!
Ze maken je mail overzichtelijker: Je zet enkel een inleidend stuk bij je artikel. Willen ze verder lezen? Dan link je zo door naar de website, blog of landing page. Je lezers kunnen daar nog meer informatie ontdekken.
Zo kan je meten waar je lezers in geïnteresseerd zijn. Na het verzenden van je campagne kan je in de rapportering nagaan waar je lezers op geklikt hebben. Zo zie je meteen welke informatie zij interessant vinden. Je kan dan achteraf je toekomstige campagnes optimaliseren.
Een extra tip: Zet voldoende links in je mail. Begeleid die links door goedgeschreven teksten. Maak je lezer nieuwsgierig naar wat je nog meer te vertellen hebt. Link ook effectief door naar de informatie die je belooft!
- Voorzie e-mail authenticatie
Eén van de geavanceerde functies van sommige e-mailmarketing platformen is de e-mail authenticatie. Door enkele kleine aanpassingen aan de records binnen de hosting van je domein kan je de afleverbaarheid van je berichten gevoelig verhogen.
Eigenlijk komt het erop neer dat je bepaalde informatie aan de ontvangende mailserver geeft. Deze server kan dan zien dat jouw platform de toelating heeft om mails te versturen voor jouw bedrijf. Hij kan ook zien dat jij werkelijk bent wie jij zegt dat je bent.
- Optimaliseer je verzendgegevens
Je onderwerpregel is cruciaal voor het succes van je e-mailcampagne. Op basis van die ene zin gaan je lezers kiezen of ze afhaken of verder lezen. Geef hier dus de nodige aandacht aan! Het onderwerp van je mail moet de aandacht trekken en de nieuwsgierigheid prikkelen. Enkele tips voor een ‘geslaagd’ onderwerp: vermeld de naam van je bedrijf en geef zo goed mogelijk aan wat de lezer kan verwachten.
Vermijd ook woorden als ‘gratis’ of ‘goedkoop’ of Engelstalige woorden (tenzij je mailing in het Engels staat natuurlijk). Hier zijn spamfilters allergisch voor!
Beperk ook hoofdletters en uitroeptekens. Dit schrikt eerder af dan dat het de aandacht trekt. ‘LEES DIT ARTIKEL OM UW BOODSCHAP MEER KRACHT BIJ TE ZETTEN’ is dus geen goede titel.
Ga niet zomaar personaliseren in de onderwerpregel. Doe dit enkel als het iets bijdraagt tot je onderwerp, of als het helpt om je mail extra te doen opavallen.
Er is geen universele onderwerpregel. Wat in de ene campagne perfect werkt is in de andere waardeloos. Een e-mailmarketingcampagne met een promobon verdient een andere onderwerpregel dan die van bijvoorbeeld een update of een productlancering. Gebruik dus niet altijd dezelfde titel en zorg dat de vlag de lading dekt.
Wanneer je je onderwerpregel geoptimaliseerd hebt, denk je best ook na over je preheader. Dit is de allereerste tekst uit je e-mailbericht, en wordt getoond achter of onder je onderwerp in sommige e-mail clients als Gmail en op bepaalde mobile e-mail clients als die van iPhone en Android. Vaak zie je hier dan staan: “Wordt dit bericht niet goed weergegeven? Klik dan hier.” Jammer natuurlijk. Neem de tijd om dit te optimaliseren. Zorg dat je preheader je onderwerp ondersteunt of aanvult. Hoe meer contacten je bericht openen, hoe beter natuurlijk!
Een extra tip: Houd er rekening mee dat de meeste e-mailclients het onderwerp afkappen na 35 of 50 tekens. Let er dus op dat het belangrijkste woord niet afgebroken wordt!
- Maak ‘scannen’ gemakkelijk!
Communicatie heeft veel met woorden te maken. Hoe helder je ook schrijft, houd er rekening mee dat een lezer ‘scant’ en niet leest. Toch niet in eerste instantie. Het is pas als zijn oog op iets interessants valt, dat hij verder leest. Maak dat scannen dus gemakkelijk.
Hoe doe je dat? Zorg voor voldoende paragrafen en witruimtes. Voorzie –zeker bij lange teksten- genoeg tussentitels. Ze stimuleren tot verder lezen en wekken de nieuwsgierigheid op.
Een extra tip: Voorzie voor het overzicht ook grafische scheidingselementen. Lijstjes werken visueel heel goed. Zet belangrijke woorden in het vet: in één oogopslag weet de lezer waarover het gaat!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!