Tekst: Juul Schepens & Christian Manuputty
Instagram lanceert videoplatform 'Instagram TV' (IGTV), waarmee je verticale video’s van een uur kunt plaatsen. Hoe kun je het platform inzetten als marketeer? Adformatie sprak met vier experts over de mogelijkheden.
1. Lange merkverhalen vertellen
Merken kunnen op IGTV lange video's met hun merkverhaal plaatsen. Adverteren is tot op heden niet mogelijk op het videoplatform, dus met een korte, eventueel gesponsorde teaser, kunnen kijkers naar de langere video's op IGTV worden geleid.
2. Series lanceren
Het doorplaatsen van de video's die merken nu op YouTube hebben staan naar IGTV, is geen goed idee. Ze kunnen er beter een nieuw format voor bedenken, series bijvoorbeeld. Diverse mediaorganisaties en social influencers experimenteren hiermee.
National Geographic gaat alle afleveringen van de serie ‘One Strange Rock’ online zetten, blijkt uit deze aankondiging. Op dit moment staat alleen de eerste aflevering op het account.
Op het account van 'Meatball', een teckel op Instagram, staan zogeheten 'dogumentaries' waarin het baasje het levensverhaal van de hond vertelt.
En de Britste Instagrammer Olga, van het account ‘Liolaliola’, maakt reisverslagen voor IGTV.
3. Samenwerken met influencers
Omdat merken hun content niet kunnen promoten op IGTV, kunnen zij voor campagnes met social influencers samenwerken. Merken zijn al druk aan het experimenteren met influencer marketing op IGTV, zo ook modeblad Harper's Bazaar en winkelketen H&M. Het modemagazine lanceert een videoserie 'In the Mirror with' waarin bekende modellen hun make-up afhalen. De cosmeticamerken worden daarbij duidelijk in beeld gebracht.
Social influencer Lizzy van der Ligt heeft op IGTV een video van haar samenwerking met H&M voor de campagne 'Love Stories'. Haar kanaal heeft een groot bereik; de video is meer dan 10 duizend keer bekeken.
4. Tutorials plaatsen
Op IGTV kunnen merken uitlegvideo's plaatsen ter ondersteuning van campagnes of om de merkidentiteit te versterken. Hema heeft diverse video's met life-hacks op zijn account in het kader van de campagne ‘School it Yourself’.
Lingeriemerk Victoria Secret heeft een video over de sportoefeningen van Taylor Hill. Het model draagt in de video uiteraard sportkleding van het merk.
Gamma plaatst tutorials onder de hashtag 'handigheidjes'. De bouwmarkt laat in zijn eerste video zien hoe je roest in een gereedschapskist moet voorkomen.
5. Jongere doelgroep bedienen
Niet de grootste eyeopener, maar toch belangrijk om te vermelden; de grootste groep gebruikers op Instagram zijn jongeren tussen 15 en 19 jaar. Dat is een groep die weinig - en steeds minder - televisie kijkt. IGTV biedt dan ook nieuwe mogelijkheden om deze jongere doelgroep te bereiken. Merken kunnen content maken die inspeelt op de leefwereld van deze groep. NOS Kort, een kanaal van NOS Nieuws, bedient jonge volgers met de videoserie '18 in 2018'. In de eerste afleveringen praten jongeren over hoe zij omgaan met seks.
ING heeft een serie, genaamd 'Save Some Spend Some', die inspeelt op de uitgaven van jongeren. In de video vertellen jonge mensen bijvoorbeeld hoeveel geld zij uitgeven aan concerten.
Voor dit artikel zijn de volgende experts geraadpleegd: Jelle Kolleman (creative managing partner van Made For Digital), Jasper Stronks (insights manager bij Yune), Melissa Sluyter (community manager bij Social Inc.) en Bart Delwig (concept creative bij Social Inc.).