24 marketeers gingen door de MRI-scanner: wat vinden ze echt van hun commercial?

Neurensics hield een unieke neuromarketingstudie onder marketeers.

Ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van het Tijdschrift voor Marketing nodigde Neurensics een groep marketeers uit voor een speciaal neuromarketing-onderzoek.

Terwijl ze in de MRI-scanner van de universiteit van Amsterdam lagen, kregen 24 marketeers een representatief aantal Effies, Gouden Loekies en Loden Leeuwen te zien. Bovendien keken de marketeers naar commercials van elkaar en dus ook die van henzelf.

Deze hersendata stelden de wetenschappers in staat een vergelijking te maken tussen dat wat de marketeer van zijn eigen reclame vindt en dat van een andere marketeer.

Mere Ownership
Men constateerde een fenomeen dat in de sociale psychologie ook wel ‘Mere Ownership&; wordt genoemd. Dat wil zeggen dat men een automatische en onbewuste voorkeur heeft, voor dat wat men zelf bezit of gemaakt heeft. Een marketeer vindt zijn eigen werk, zijn eigen commercial of merk al snel betrouwbaarder dan dat van anderen.

Grappig om te zien in de grafiek is dat de verwachting en de verrassing bij de eigen commercial veel lager is dan gemiddeld, men weet immers wat er komt. Voor wetenschappers is deze constatering overigens niets nieuws, voor marketeers is dit echter iets om ‘in het achterhoofd’ te houden wanneer men het eigen werk moet beoordelen.

Wie nieuwsgierig is naar de uitkomsten van de studie en wil zien hoe de hersendata van de marketeers zich laat vergelijken met die van de gemiddelde consument als het gaat om bijvoorbeeld Effies, is welkom op het , morgen 6 december in Utrecht.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie