Marktaandeel huismerk stijgt slechts licht

Iedereen (lees: de A-merkfabrikanten) schreeuwt dan wel moord en brand, maar het marktaandeel van de huismerken in de Nederlandse supermarkten stijgt niet als een raket.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In de maanden januari, februari en maart is het huismerkaandeel met 1 procent gestegen. Tot een totaal van 18,3 procent in vergelijking met het eerste kwartaal in 2004. In landen als Engeland zit men al tijden op 30 procent voor de huismerken.

Dat blijkt uit de jongste cijfers van onderzoeksbureau , die in de Levensmidddelenkrant worden aangehaald. Commercieel directeur Han Eisma van ACNielsen vindt de stijging ook niet schokkend.
'Als je ziet wat supermarkten sinds de prijzenslag hebben geïnvesteerd in huismerken is een stijging van 1 procent in één jaar tijd niet veel.`

Binnen diepvries nam het marktaandeel huismerken het sterkst (met 1,4 procent) toe. Het aandeel van vers is met 32,6 procent nog steeds het grootst.

De omzet van Albert Heijn bestaat momenteel voor meer dan de helft uit private labels. Ook bij Laurus is het huismerkaandeel groot, Super de Boer-huismerken halen 30 procent van de omzet binnen.

Andere supermarktorganisaties breiden het belang van het huismerk ook uit de komende tijd. Prisma plaatst meer producten onder de diverse Sligro-merken in de schappen, terwijl het Markant-merk met 50 producten uitbreidt tot 400 stuks. Het marktaandeel van A-merken daalde in de eerste acht maanden van 2004 met 1,4 procent tot 65,3 procent.
Het aandeel zegt alleen niets over de winstgevendheid van de A-merken. De marges lijken wel behoorlijk geslonken.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie