In Tilburg, Eindhoven en Amsterdam waren de meest innovatieve ontwikkelingen op het gebied van bewegend beeld te zien: film, grafisch ontwerp, character design, games, animatie en alles ertussenin. Internationale studio's en makers uit onder meer Londen, Parijs, New York, L.A. en Berlijn gaven het publiek een kijkje in hun creatieve brein en werkwijzen in hun artist talks. Vijf highlights.
‘Make enough weird faces and you’ve just created a world.’ Sommige tips zijn even simpel als succesvol. Rex Crowle (Rexbox) is met die wijsheid een meester in het ontwerpen van game-werelden geworden. Hij maakte ‘Little Big Planet ‘en is hoofdontwerper / regisseur van ‘Tearaway’, het Playstation spel dat 22 november uitkomt. De wereld van Tearaway is volledig gemaakt van papier, vandaar dat hij er zo’n drie jaar mee bezig was. ‘I don’t like digital things, I like things that kind of change and respond in a more naturalistic way, and designs in which you can really see the hand of someone else in their creation and actually feel that in your own hands afterwards.’
Nederlands best bewaarde geheim is Gustav Hoegen (zie foto onder, fotografie Sas Schilten). Deze in Londen woonachtige robotica-ontwerper is een specialist op het gebied van animatronic effects en prosthetic makeup effects voor TV en film. Op ambachtelijke wijze wordt mechanica gebruikt in film, terwijl wij vaak denken dat het animaties zijn. Gustav is als geen ander in staat natuurlijke bewegingen te reproduceren. ‘Animatronics is not just about engineering. I just try to mimic what I see in the human face.’ Hij leverde werk voor ‘Prometheus’, ‘Charlie and the Chocolate Factory’, ‘Clash of the Titans’, ‘The Hitchhiker's Guide to the Galaxy’ en ‘Doctor Who’ en werkt nauw samen met Neal Scanlan (Jim Henson Creature Shop).
Toen ze klein was wilde Julia Pott (zie foto, fotografie William van der Voort) een ballon zijn. Gelukkig werd ze illustrator en animator en een succesvolle ook. Ze wordt gezien als een van de grootste talenten van dit moment en werd vorig jaar uitgeroepen tot een van de 25 veelbelovende onafhankelijke filmmakers door Filmmaker Magazine. Ze presenteerde haar werk op Sundance, SXSW en Annecy, en nu dus ook op Playgrounds, waar ze een workshop gaf en twee lezingen. Daarin liet ze meer zien van haar ruwe stijl en ontwapende, onorthodoxe, maar herkenbare manier van verhalen vertellen en verbeelden. Met haar werk onderzoekt ze de motieven achter de menselijke relaties, uitgebeeld door licht belachelijke antropomorfe dieren. Haar inspiratiebronnen: ‘Buffy the Vampire Slayer’ en oude Disney-films. Haar favoriete film: ‘When Harry met Sally’.
Howard from Julia Pott on Vimeo.
Hij kan met recht een van de pioniers van de digitale beeldcultuur genoemd worden. Johnny Hardstaff is kunstenaar, regisseur, verhalenverteller. Zijn meest bekende werken zijn ‘History of Gaming and Future of Gaming’, virals voor ‘Prometheus’, de Radiohead film ‘Like Spinning Plates’ en een serie innovatieve design-based commercials voor Sony, Philips, Orange en MTV. Meer recent is zijn korte film ‘Dark Room’. Als een van de regisseurs van RSA Films, Ridley en Tony Scotts productiebedrijf, houdt Hardstaff onverminderd vast aan het verleggen van grenzen en het nastreven van post-moderne verhalen. Zijn presentatie op Playgrounds was even onconventioneel als zijn werk: aan de hand van zijn oude schetsboeken, met tot in detail uitgewerkte ideeën voor films en scènes, nam hij het publiek mee door zijn indruk-wekkende portofolio.
Philips / Dark Room - Johnny Hardstaff - QUAD from QUAD on Vimeo.
‘Keep pushing the limits, keep motivating the artists.’ De mannen van BUF kunnen het niet vaak genoeg benadrukken. BUF is een van Europa’s toonaangevende VFX en animatie studios. Hun animaties zijn gebruikt in meer dan 1000 (!) commercials en videoclips (The Rolling Stones, U2, Madonna, White Stripes en Foo Fighters). Recente films waaraan ze meewerkten zijn ‘Life of Pi’, ‘Avatar’, en ‘Enter the Void’. Je vraagt je bijna af aan welke grote filmproductie ze niet hebben bijgedragen. Het ‘bullet time effect’ uit ‘The Matrix’? is gebaseerd op onderzoek van BUF. De ‘camera mapping’ uit ‘Fight Club’? BUF was de eerste. Een van de opmerkelijkste en noodzakelijke dingen: BUF ontwikkelt zelf nieuwe animatie software (bijvoorbeeld om de beweging van kleding na te bootsen en grote groepen te animeren).
BUF | Showreel 2013 from BUF on Vimeo.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!