De rechter kreeg vanmiddag twee kwesties voorgeschoteld. De juristen van Gillette van P&G betoogden ten eerste dat Wilkinson vergelijkende reclame maakt en daarin beweert dat zijn nieuwe product Hydro beter scheert dan de Mach3 van Gillette.
Deze slogan is inderdaad door de rechter verboden omdat de claim inhoudelijk onvoldoende onderbouwd is. Mach3 bleek in vergelijkende onderzoeken van zowel Duitse en Franse Consumentenbonden beter te scheren dan de Wilkinson-systemen, zo lieten de juristen van P&G gretig zien. Ander argument was dat de claim niet voldoet aan de wettelijke eis om op een objectieve en controleerbare wijze te vergelijken.
De tweede kwestie betrof de slogan dat Wilkinson de ‘beste scheerbeurt voor de huid’ opleverde. De rechter vindt dit echter geen betwistbare vergelijkende claim. Dit was, zoals Wilkinson ook verdedigde, ‘een vorm van overdrijving in de reclame’ en dat was voor de rechter acceptabel. Deze claim hoeft dus niet te worden onderbouwd en kan niet worden betwist, oordeelde de rechter.
De uitspraak van de rechter is alleen geldig voor Nederland. In andere landen zal P&G dus soortgelijke zaken moeten aanspannen, mits de claims zich daar voor doen.
Eerder liet Wilkinson zich in een gesprek met Adformatie ongekend strijdlustig uit over de confrontatie in de markt met Gillette.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!