Dit bericht is alleen bedoeld voor marketeers

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het valt me op dat steeds vaker consumenten zonder enige marketingaffiniteit en enige notie van het doel van marketingweblogs (naar mijn mening het informeren en inspireren van marketeers door marketeers) op deze weblogs posten. Natuurlijk is het goed om met een breder publiek dan alleen de marketingcommunity te discussiëren. Ik ben alleen bang dat over enige tijd de helft van de reacties op deze vakblogs zal bestaan uit niet relevante content waardoor de serieuze discussies voortijdig eindigen of, niet meer zullen plaatsvinden...

Ik denk dat dit verschijnsel meerdere oorzaken kent. Allereerst ziet de gemiddelde consument en internetbezoeker geen verschil tussen een forum, klachtensite, website van een fabrikant, marktplaats, persoonlijk weblog en vakinhoudelijk weblog. In alle onwetendheid posten sommige mensen zomaar hun mobiele telefoonnummer of huisadres, stellen ze zichzelf als model of lustobject beschikbaar of, in het meest extreme geval, verandert een post op een vakblog in een vraag en aanbodsectie voor mensen die willen betalen om hun " title="">seksuele fantasieën werkelijkheid te laten worden.

Ik denk dat we de hand hiervoor overigens ook in eigen boezem moeten steken. Vaklogs zijn voor buitenstaanders vaak niet als zodanig herkenbaar. Zeker als mensen via een link uit Google direct op een berichtpagina binnenkomen. Een mooi voorbeeld hiervan is de post van H&M over de online shop, met inmiddels 235.903 pageviews het meest gelezen bericht op Molblog ooit. De discussie begint vakinhoudelijk, maar nadat is gebleken dat H&M haar webshop technisch niet helemaal op orde heeft en de helpdesk onbereikbaar is, worden enkel nog verzoeken om hulp op Molblog gepost. Hoe de consument bij Molblog terecht komt? Heel eenvoudig. Tik maar eens "online shop H&M" bij Google in. Het antwoord laat zich raden.

Verder is algemeen bekend dat mensen, met welke frustratie dan ook, graag hun verhaal kwijt willen. Ook al hebben ze geen idee op welke site ze beland zijn. Een goed voorbeeld hiervan is de opleving afgelopen week in de post van BMW en de Postcodeloterij van meer dan een jaar geleden(!), met een stroom van nieuwe reacties en verdubbeling van de pageviews als gevolg. Aangezien ik zelf daar vorig jaar een reactie op heb geplaatst liep mijn inbox binnen no time vol met niet relevante reacties. Ok, je kunt die functie uitzetten, maar als dit regelmatig gebeurt bij berichten waarop je ooit eens hebt gepost is dit niet echt wenselijk.

Het registreren en laten inloggen van gebruikers om te reageren zou een manier zijn om de drempel tot reageren en de kwaliteit van de reacties te verhogen, maar is best ingrijpend. Het verplicht stellen van naam en emailadres zal naar alle waarschijnlijkheid weinig uithalen. Misschien moeten we beginnen met een "postpolicy" die verschijnt als mensen op 'reageer' klikken. Even kort het doel van de weblog, de gewenste relevantie van posts, het recht van de weblog om postings te verwijderen etc. Met als afsluiting: "Weet u zeker dat u dit bericht definitief de wereld in wilt sturen?"

Tijd voor de mening van de marketingminnende lezer. Moet er iets worden gedaan om het kaf van het koren te scheiden? Relevante reacties zijn van harte welkom!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie