Alfa brouwt het biermerk Shag en de campagne is een deel van de Aussies in het verkeerde keelgat geschoten.
Shag is ook slam voor 'n nummertje maken en de importeur borduurt daar lustig op door. De politiek heeft zich al bijzonder boos getoond en de media zijn er bovenop gedoken. De overheid dreigt zelfs met een verbod op het merk.
Alfa noemt het zelf niet meer dan 'een storm in een glas bier'. Het bedrijf produceert het bier overigens in opdracht van een Engelsman en is dus niet zelf de bedenker van de campagne.
De Australische minister Grant McBride is zo geschokt door het biermerk dat hij het wil verbieden. McBride valt niet alleen over de merknaam, maar ook over de reclameslogan: Fancy a Shag? (Zin in een nummertje?).
'Het is een schandaal', zei McBride eerder. Het is volgens hem onverantwoord om 'zo schaamteloos' een verband te leggen tussen seks en alcohol. 'Dit product spoort jonge mensen aan tot roekeloos gedrag via smakeloze, aan seks gerelateerde advertenties. Het druist in tegen alle campagnes voor veilig vrijen en verantwoord drinken die diverse regeringen in Australië de afgelopen twintig jaar hebben gevoerd.'
De Alfa-woordvoerder blijft er rustig onder: 'Wij zijn een paar jaar geleden door een Engelsman benaderd die ons Alfa-bier onder het merk Shag wilde verkopen. Hij heeft het relatief duur in de markt gezet. De afgelopen twee tot drie jaar hebben we zo'n twintig tot dertig containers gestuurd. In een container zitten 35.000 flesjes. Het is voor ons een klein deel van de omzet'.
En over de kritiek van McBride: 'Die minister McBride is vader van acht kinderen. Dit noemen wij berouw na de zonde', aldus Alfa tegen het ANP.
McBride is overigens een notoire niet-drinker en van gokken houdt hij ook al niet. Wel heeft hij al eerder gezorgd voor een verbod van een chocolade milkshake met alcohol en een cd-actie van een drankmerk.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!