Richard Edelman, voorman van PR-bureau Edelman en fervent blogger, onderzocht voor zijn klanten de blogosphere (via Technorati) en komt vervolgens tot de volgende conclusies:
34 procent van de bloggers blogt met name voor de exposure. Bloggers willen vooral gezien worden als autoriteit in hun vakgebied. Volgens Edelman betekent dit dat deze personen gedreven zijn en in zijn voor een pittige discussie. Een belangrijke doelgroep dus voor bedrijven en pr-bureaus, die nu nog geheel over het hoofd wordt gezien.
Volgens Edelman is 48 procent van de bloggers nog nooit benaderd door een bedrijf of PR-bureau. Een van de grootste frustraties van de bloggers is dan ook dat bedrijven nog steeds niet doorhebben dat weblogs zo enorm invloedrijk zijn. De meeste bloggers (51 procent) posten minstens 1 keer per week een artikel over een bedrijf, een product of de werknemers van een bedrijf.
45 procent van de responderende bloggers zegt de informatie die bedrijven over hun eigen producten geven enigszins betrouwbaar te vinden, 35 procent vindt het zeer betrouwbaar. De info van PR-bureaus wordt echter niet helemaal betrouwbaar gevonden, 33 procent vertrouwt het helemaal niet, 21 procent wel.
Niet echt reclame voor de PR, de cijfers suggereren dat bedrijven beter zelf met berichten naar buiten kunnen komen, in plaats van daarvoor een bureau in te schakelen.
85 procent vindt corporate blogs enigszins betrouwbaar, 18 procenten vindt dat werknemersblogs zeer betrouwbaar zijn. Consumenten geloven daarnaast wel eerder de blog van een werknemer (35 procent), dan de blog van een directielid (19 procent)
Bedrijven zijn overigens slecht in hun communicatie met bloggers: 16 procent van de bloggers ontvangt weleens een e-mail om aan een discussie deel te nemen, 41 procent ziet helemaal geen interactie, 15 pro-cent ontvangt persberichten.
Directeur/eigenaar Richard Edelman ziet in weblogs een grote toekomst voor PR weggelegd. Hij was een tijdje terug in Amsterdam en dat leverde dit artikel op.
Het gehele onderzoek is hier terug te vinden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!