Dat de gemiddelde ceo niet Twittert is misschien niet zo vreemd. Tijdgebrek speelt een sterke rol, en veel ceo’s hebben waarschijnlijk weinig affiniteit met het medium; de meeste zijn vijftigers en niet digital grootgebracht. Bovendien is er altijd de vraag of informatie koersgevoelig is? Je bedenkt je als ceo wel twee keer voordat je iets tweet. Verder biedt Twitter bitter weinig ruimte voor nuance.
Toch zijn er enkele belangrijke redenen om wel op Twitter actief te zijn. De 5 belangrijkste:
1) Twitterende ceo versterkt vertrouwen in bedrijf
Met Twitter kan een ceo een snel inspringen op nieuws, bijvoorbeeld om beleid nader toe te lichten of bij een crisis actief naar buiten te treden en in dialoog te gaan om het herstel van vertrouwen te bespoedigen. In combinatie met een social newsroom op de corporate website kan dit het nieuws beter duiden. Een twitterende ceo wekt vertrouwen. Dit laatste werd vorig jaar bevestigd door een Amerikaans onderzoek in Emarketer waarin 77% van de respondenten vond dat een twitterende ceo meer vertrouwen uitstraalde. De ceo en het bedrijf krijgen gewoon een menselijker gezicht.
2) Beter connected, bouwen aan relaties
Daarnaast blijft de twitterende ceo beter op de hoogte van het medialandschap, krijgt gevoel voor maatschappelijke sentimenten en is dus beter connected. In dit laatste geval ook voor journalisten, bloggers en company watchers die je directer kunnen benaderen om bedrijfsnieuws te verifiëren. Door je toegankelijk op te stellen bouw je aan je relaties en creëer je goodwill.
3) Goed voor het interne moraal
Een twitterende ceo is ook een voorbeeld voor medewerkers binnen het bedrijf. Het vergroot het vertrouwen ook intern. Een ceo die ‘connected’ is geeft zijn functie meer glans. Het maakt niet alleen de ceo gevoelsmatig toegankelijker het levert ook extra zichtbaarheid op. Je wordt als twitterende ceo sneller gepercipieerd als innovatief en communicatief.
4) Twitter maakt succesvoller
Last but not least, een social ceo maakt een organisatie succesvoller. IBM onderzoek onder 1700 ceo’s in 2012 toonde dit aan. Het gebruik van social media draagt bij aan openheid en zorgt voor een beter gebruik van interne kennis. Ook zorgt het er voor dat men meer bewust is van de omgeving en sneller acteert.
To Tweet or not to Tweet?
Er zijn dus veel redenen te vinden waarom een ceo wel en niet zou moeten twitteren. Dit blijft uiteindelijk een persoonlijke afweging waarbij de ceo zichzelf vooral comfortabel moet voelen. Veel skills kunnen natuurlijk getraind worden om koudwatervrees weg te halen maar de ceo moet het vooral niet doen als het echt niet bij hem of haar past. Want eventuele onhandigheid hierin wordt zeer snel afgestraft door een medium waarin het draait om snelheid, persoonlijkheid, authenticiteit en oprechte dialoog. Indien de ceo hier wel voor openstaat en gevoel lijkt te hebben, is het de missie voor de corporate communicatieafdeling om te begeleiden. Toon je ceo via sociale media de spiegel van de maatschappij en laat zien hoe je met social hierin een (pro)actieve rol kunt spelen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!