Fietsfabrikant Vanmoof maakte voor de lancering van zijn nieuwe e-bike gebruik van een pre-order campagne. Met succes; binnen een week was het doel behaald. Een interview met Taco Carlier, oprichter van Vanmoof.
Waarom heb je gekozen voor een pre-order campagne?
Carlier: ‘We hebben naar techmerken, maar ook naar Tesla gekeken, die veel gebruik maken van pre-order campagnes om buzz te genereren. Maar, nog belangrijker, om early adopters te belonen. We hebben meer dan drie jaar aan de ontwikkeling van de Electrified S gewerkt, een pre-order campagne was daarom voor ons de beste manier om te ontdekken hoe groot de vraag naar de fiets zou zijn voordat we officieel in productie zouden gaan. Business wise heeft het ook voordelen. Aangezien de aanvragen en betalingen veilig gesteld zijn, geeft het ons de ruimte te focussen op productie en ervoor te zorgen dat de fietsen zo snel mogelijk bij de nieuwe eigenaar bezorgd kunnen worden.’
Wat waren jullie verwachtingen?
Twee jaar geleden hadden we een pre-order campagne voor de introductie van de Electrified. Toen verkochten we zestig stuks. Voor de Electrified S hebben we onszelf een hoger doel gesteld: wereldwijd 200 stuks verkopen binnen 1 maand (€450.000,-). We dachten dat we hiermee de lat vrij hoog hadden gelegd, maar binnen zes uur waren we los! De campagne loopt nu iets langer dan een week en we hebben inmiddels meer dan een miljoen euro omzet gemaakt en de aanvragen blijven maar binnenstromen. De fiets is onder Nederlandse fans waanzinnig populair, maar we zien ook bestellingen uit de VS en Duitsland. Ik durf inmiddels te zeggen dat het de meest succesvolle Nederlandse pre-order campagne ooit is, en we hebben zelfs nog drie weken te gaan!’
Waarom denk je dat dat komt?
‘Ik ben het meest verrast door het succes van het referral programma dat we in de campagne hebben ingebouwd. Iedereen die de Electrified S koopt tijdens de pre-order periode, krijgt een persoonlijke link met een kortingscode, die zij kunnen delen met vrienden en familie. Diegene die de link heeft gedeeld, krijgt vervolgens 100 euro korting voor elke fiets die via die link wordt verkocht. Dat lijkt een soort sneeuwbaleffect te veroorzaken. Sommige fans hebben op deze manier al bijna het hele bedrag van de fiets gefinancierd! Daarnaast is er geen e-bike vergelijkbaar met de Electrified S en mensen erkennen dat. In de VS heeft de fiets al heel veel exposure gekregen. Ook door de futuristische specificaties; hij is bijvoorbeeld key-less en met je smartphone te bedienen.’
Wie zijn eigenlijk je kopers?
‘Wij krijgen veel enthousiaste reacties van jongere VanMoof fans, 30’ers en 40’ers. Het zijn de typische early adaptors die als eerste zo’n revolutionaire fiets willen hebben. Ook horen we van Nederlandse en Amerikaanse fans dat ze nu lekker de fiets naar werk pakken in plaats van de auto. Zo besparen ze tijd en geld, en verbranden ze calorieën on the way.'
Wat zijn de learnings?
‘We beginnen te snappen wat het effect van een goede pre-order campagne kan zijn. Het is een krachtige combinatie met onze brandstores in Nederland, Duitsland, Amerika en Taiwan waar je een testrit kan maken en het echte VanMoof gevoel ervaart. Ook leren we door deze campagnes exact hoeveel vraag naar welk product is. Dit helpt ons bij een strakke levering, wat uiteindelijk betekent dat we ons helemaal kunnen focussen op de ontwikkeling van fiets zelf.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!