In Nederland doen enkele politici het al een paar maanden, maar in Frankrijk had weblogger Loic le Meur vlak voor kerst de primeur met de eerste Franse podcast van een politicus; minister en presidentskandidaat Nicolas Sarkozy.
In tegenstelling tot Bos en consorten had Le Meur (verbonden aan Six Apart) meer succes; sinds het gesprek, 22 december jongsleden, hebben meer dan 50.000 mensen naar het interview geluisterd.
Het podcast-interview staat op het weblog www.loiclemeur.com. De twee keuvelden wat over internet en e-mail, maar de minister verdedigde ook zijn aandeel in de recente Parijse rellen.
De kandidaat hoopt met dit interview met name zieltjes te winnen onder jongeren, want Franse bloggers zijn veelal jonger dan 25. Zo reageerde hij ook al online op scherpe weblog-kritiek van Franse filmmaker Mathieu Kassovitz, die hem een kleine Napoleon noemde.
Andere politici hebben inmiddels ook al aan Le Meur gevraagd of ze op zijn blog mogen. En zo word je als weblogger opeens een platform voor de Franse politieke scene...
In Nederland podcast PvdA-voorman Wouter Bos sinds prinsjesdag, en hij is in Nederland niet eens de eerste, want dat is kamerlid Peter van Heemst. Piet Hein Donner kan er overigens ook wat van.
De podcast-uitzending van Bos is de afgelopen weken echter pas 250 maal beluisterd, en dit cijfer komt van de webmaster van de PvdA.
Volgens UVA-promovendus Chris Aalberts, onderzoeker op het gebied van burgers en politiek, zet podcasten voor politici dan ook geen zoden aan de dijk: 'Via televisie en krant kom je nog steeds veel makkelijker met mensen in contact', aldus Aalberts, die een onderzoek leidde over podcasting en politici. Van de respondenten, allen tussen de 18 en 65 jaar, beschikte 45 procent over een MP3-speler. De meeste luisteraars beluisteren echter podcasts direct online.
Maar als je kijkt naar de aantallen in Frankrijk en de gemiddelde leeftijd van bloggers aldaar, lijkt het in eerste instantie nog niet eens zo'n slecht idee van Wouter Bos om hier te gaan podcasten. De jeugd leest immers nauwelijks kranten, kijkt steeds minder televisie, maar is wel online. En je moet toch wat?
Aalberts heeft nog een andere tegenwerping: 'Mensen willen wel geïnformeerd worden over politiek, maar daar niet veel moeite voor moeten doen. Als je naar een podcast wilt luisteren, dan moet je daar nog te veel handelingen voor verrichten.'
Hij heeft hier voor een deel gelijk, want dit is de mening van veel 'oudere' consumenten. Dit geldt echter niet voor de meeste jongeren, die deze nieuwe handelingen al prima onder de knie hebben en al heel gewoon vinden.
Ikzelf denk dat er zeker een kans ligt voor politici om met podcasts jongeren te bereiken, maar ik denk niet dat jongeren op podcasts van de gevestigde orde zitten te wachten, mits zo'n politicus al een goede relatie onderhoudt met jongeren. Met gebruik van nieuwe technieken win je namelijk geen zieltjes, met een goede boodschap voor jongeren, en een luisterend oor, echter wel.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!