Volgens KPMG (opvallend actief de laatste dagen) zal de toenemende belangstelling bij supermarkten voor huismerken tot een ingrijpende consolidatie leiden bij producenten van voedsel en drank.
Vooral grensoverschrijdend zal het aantal transacties op korte termijn fors toenemen.
Producenten van private labels zijn minder gebonden aan de thuismarkt en zullen hun heil in toenemende mate over de grens zoeken.
Hoewel private equity-huizen op dit moment bij meer dan 60 procent van de transacties op deze markt betrokken zijn, zullen strategische kopers een steeds grotere rol gaan spelen.
Zij hebben de afgelopen tijd meer financiële armslag gekregen en zien kansen in de consumptiegroei die op dit moment plaatsvindt in Oost-Europa en Azië. Dit blijkt uit onderzoek van KPMG naar de trends in de voedingsmiddelen- en drankensector.
'Hoewel de markt door de aard van de producten van oudsher redelijk lokaal georiënteerd was en Nederlandse bedrijven het de afgelopen jaren bij een fusie of overname vooral zochten op de Nederlandse markt, zullen ook zij hun heil in toenemende mate over de grens zoeken', constateert Marc van der Plas, partner bij KPMG Corporate Finance.
'Tot nu toe was ruim 30 procent van de transacties waarbij een Nederlandse onderneming betrokken was een puur Nederlands onderonsje. De Nederlandse retailers bepalen met hun veranderende behoeften en met hun invloed in de keten echter de strategie van de bedrijven op de voedsel- en drankenmarkt.
Producenten worden in toenemende mate gedwongen om zich op te stellen als een sterke en volwaardige partner van retailpartijen.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!