Een internetfilter van Cleanport heeft zaterdag en zondag ongeveer 87.000 e-mails onderschept, die uit naam van de Postbank door criminelen zijn verstuurd.
Het bedrijf scant zestien miljoen e-mails per dag en trof zaterdag volgens een woordvoerder een bijzonder hoog aantal 'phishing mailtjes' aan.
Cleanport verwacht dat het aantal onderschepte e-mails nog veel verder kan oplopen. Het bedrijf filtert niet bij alle bedrijven en particulieren e-mail, dus de totale hoeveelheid verzonden berichten ligt nog hoger dan dat aantal.
Phishing mail probeert mensen wijs te maken dat ze iets moeten doen om te voorkomen dat bijvoorbeeld hun bankrekening gesloten wordt.
Vooral banken zijn slachtoffer van de phishing mail. Eerder wisten criminelen de weg te vinden naar de Rabobank en vorig jaar was de Postbank ook al de dupe. 'Je ziet duidelijk dat de schaal steeds groter wordt. Er zijn nu veel meer mailtjes verstuurd dan in voorgaande gevallen', stelt de woordvoerder van Cleanport.
In de e-mail vragen criminelen de inloggegevens van klanten om daarna een aantal transacties te doen. De Postbank adviseert iedereen die de gegevens heeft afgegeven, op de juiste internetpagina zijn gebruikersnaam en wachtwoord te wijzigen. Mensen met vragen kunnen terecht op telefoonnummer 0900-1958.
De bank waarschuwde zaterdagmiddag ook per e-mail haar klanten. Het bericht benadrukt dat de e-mail niet van de Postbank afkomstig is en de ontvangers wordt nadrukkelijk verzocht niet op het verzoek in te gaan.
De valse e-mails zijn verzonden naar klanten, maar ook naar mensen die geen rekening hebben bij de Postbank. Vooralsnog heeft zich volgens de woordvoerster nog niemand gemeld die schade heeft ondervonden.
De mail was in het Engels gesteld, dus het ligt wel enigszins voor de hand om wantrouwig te zijn. Daarbij komt dat de Postbank voortdurend waarschuwt dat klanten nooit en te nimmer hun inloggegevens moeten afstaan aan wie dan ook.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!