Hoe slordig kan een bedrijf omspringen met een mooi merk? Het Amerikaanse levensmiddelenconcern H.J. Heinz wil in Noord-Europa af van het merk Hak, liet het vorige week weten.
De Amerikanen rekenen de onderneming in het Zuid-Hollandse plaatsje Giessen niet meer tot de kernactiviteiten. Dat bleek vorige week bij de presentatie van de jaarcijfers, die een daling van de winst te zien gaven.
Heinz heeft natuurlijk ook helemaal geen gevoel bij Hak. Je ziet ook geen enkele actie meer rond het merk. Beetje uitmelken en niet meer investeren. Martine Bijl was natuurlijk het icoon van Hak en we begrijpen best dat ze ook een beetje te oud werd voor de
campagne. Maar nu doen ze helemaal niets meer en dan gaat het wel heel hard.
De voorgenomen verkoop van Hak vloeit voort uit het Heinz-beleid zich voortaan te beperken tot drie productdivisies, laat het concern weten. De eerste omvat ketchup, specerijen en sauzen; de tweede baby- en kindervoeding en de derde soepen en kant-en-klaarmaaltijden.
De 190 werknemers in Giessen zijn donderdag ingelicht. 'Ze hadden begrip voor ons besluit', verklaarde een woordvoerder van Heinz. Ja, dat kun je je wel voorstellen. Ze zijn blij dat ze van de Amerikanen af zijn. Bovendien: wat zal een woordvoerder anders kunnen melden?
Het is de bedoeling van Heinz om nog voor het einde van het jaar een koper te hebben gevonden voor Hak. De onderneming heeft naar eigen zeggen in Nederland een marktaandeel van ruim 60 procent.
Hoewel de trend tegenzit: vers is de consument liever dan groenten in glas (blik is helemaal uit), valt er met Hak nog een goede boterham te verdienen. Ook al doet de prijzenoorlog dan pijn.
Heinz kreeg Hak samen met Honig in zijn bezit bij de overname van de voedseldivisie van CSM in december 2000. Honig gaat overigens wel lekker onder Heinz, dat zijn Nederlandse website nog 'onder constructie' heeft?.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!