Voorafgaand aan het bekijken of beleven van de boodschap moet je eerst je emailadres invullen en wordt er gevraagd of je meteen lid wil worden van een nieuwsbrief. Dat vragen gebeurd in sommige gevallen niet eens, waardoor het lijkt alsof je ongewenst de nieuwsbrieven bezorgd krijgt. (hoezo permission-based?) Uiteraard is dit dan wel afgedekt in de algemene voorwaarden waar je akkoord mee bent gegaan, maar laten we eerlijk zijn, die gaat echt niet iedereen lezen.
Deze vorm van communicatie is dus voornamelijk een handige manier om snel de database met klanten te vullen en de kosten voor het maken van een dergelijke actie intern te verkopen. Het zijn vaak echte kunstwerkjes waaraan een hoop manuren zijn besteed.
Zo is er bijvoorbeeld de Hallucinating mixer van DE, om de nieuwe Senseo Forbidden Fruits aan de man te brengen. Via de site kun je een pasfoto uploaden, op bv een skelet, balletdanseres of bikinidame plaatsen en verschillende danspasjes laten doen om de animatie vervolgens aan 12(!) vrienden te kunnen sturen.
Hilarisch, maar wel ongemerkt lid van de nieuwsbrief, is het après-skispel van inpakkenenwegwezen.nl. Vooral het irritante muziekje en de personages van Willem-Alex, Frans en Katja doen het goed voor wat betreft het doorstuurgehalte.
Toch vraag ik me af hoe waardevol de nieuw verkregen adressen zijn en wat dus het daadwerkelijke effect is. Vaak zijn mensen nieuwsgierig en vullen ze hun emailadres in, maar haken dan later weer af als het aantal nieuwsbrieven in de mailbox te veel wordt. Omdat bedrijven dan weer wel, geheel volgens de regels van de EMMA, bij elke nieuwsbrief een afmeldmogelijkheid bieden, krijg ik sterk het idee dat deze gewerfde klantencontacten dus van korte duur zijn.
Misschien dat het tijd wordt voor een onderzoek naar de langetermijneffecten van dergelijke E-mail marketing acties. Tot die tijd stel ik voor dat iedereen gewoon doorgaat met het verspreiden van hallucinerende boodschappen?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!