Bedrijven kunnen consument steeds moeilijker vinden

Bedrijven kunnen consumenten steeds moeilijker vinden. Dit komt doordat ze niet meer in het telefoonboek staan, verhuisberichten niet meer doorgeven en zich in toenemende mate laten uitschrijven bij marketingbestanden.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ondanks een toename in het gebruik van mobiele telefoons of internet worden ze steeds ongrijpbaarder.

Dit blijkt uit een onderzoek van consumenteninformatiebureau Nederland, uitgevoerd door Trendbox.

Een kwart van de ondervraagde Nederlanders heeft geen vaste telefoonlijn meer en staat daarom niet meer in het telefoonboek.
Bij jongeren is dit aantal nog hoger doordat vijftig procent geen vaste telefoonlijn meer heeft. Daarnaast belt eenderde van de jongeren pre-paid waardoor ze geen adresgegevens achterlaten.

Verder blijkt dat een derde van de ondervraagde consumenten het afgelopen jaar van telefoon- of internetprovider is gewisseld. Hierdoor is een groot deel van de adresgegevens zoals emailadressen of telefoonnummers verouderd.

Hoe jonger de consument is, hoe vaker dit voorkomt, en in de praktijk zijn het vooral de mobiele bellers die van aanbieder wisselen.

Ook blijken veel bestaande adresgegevens van consumenten niet meer te kloppen. Dit is op te maken uit het feit dat één op de drie poststukken met reclame van bedrijven verkeerd geadresseerd is. Dit gebeurt gemiddeld één maal per week bij de ondervraagde Nederlanders.

In grote steden en dus bij jongere Nederlanders komt dit beduidend vaker voor. De belangrijkste reden hiervoor is dat Nederlanders bij verhuizing de verzenders van commerciële berichten zoals spaarprogramma's, goede doelen en kabelaars daar niet van op de hoogte stellen.

Vijftig procent van de Nederlandse consumenten stelt het niet op prijs dat hun adresgegevens voor verkooptelefoontjes, reclame- of marktonderzoek wordt gebruikt. Zeven procent van de ondervraagden heeft zich al opgegeven voor de 'digitale Ja/Nee sticker' van Infofilter tegen commerciële informatie.

Pieter Stroop van Experian Nederland: 'De consument gaat zich steeds digitaler gedragen en wordt daardoor steeds moeilijker terug te vinden. Ook facturatie wordt een nachtmerrie.'

Er is een probleem dus, maar hoe we er uit komen, vermeldt Experian niet.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie