Mooie en nobele campagne, maar vingers jeuken als het gaat om media versus creatie

Ons panel is onder de indruk van de illustraties en de intentie van de campagne van het Verzetsmuseum. Maar bereikt het de doelgroep?

Adverteerder    : Verzetsmuseum 
Bureau              : In-house ism illustrator Chuan Ming Ong
Titel                   : De Tweede Wereldoorlog in 100 verhalen 
 

MK:Deze week iets heel anders meneer Bol: Het Verzetsmuseum. Ik kende het niet. Jij wel? 

WAB:Nee niet heel bewust. Wist wel dat zo’n soort museum bestond, maar niet scherp waar en wat. Er zijn natuurlijk ook zoveel musea. Probeer je dan maar te onderscheiden. Thema van het verzet is natuurlijk wel beladen. Daar kan je veel mee. Nu de eerste en meest relevante vraag: ben je door campagne geprikkeld die kant op te gaan?

 

MK: Nou die beantwoord ik graag met een wedervraag. Want ik zou de campagne dan online moeten tegenkomen, want ik woon niet in het geselecteerde outdoorgebied dat in het persbericht staat vermeld :'verspreid over Amsterdam, Haarlem, Zaanstad en 't Gooi.' Kunst is voor heel Nederland, leg jij me als media-goeroe deze keuze eens uit? Waarom alleen de naast de directe omgeving van het museum en dan ook ‘t Gooi?

WAB: Tsja.. mediakeuzes van de cultuursector. Daar zitten nog wel wat conventies is. Ik ben een groot liefhebber van het medium outdoor, maar met de gelaagde boodschap in deze uiting, denk ik niet dat je de mensen treft die je wilt. Voordeel van outdoor is het bereiken van een brede doelgroep. Maar de aandacht is er laag en kort. Dus de vraag is of deze executies in staat zijn om snel de boodschap over te brengen.

MK:Inderdaad die opvallende, maar gelaagde en verschillende creatie. Stoere move zo te lezen. Naast de krachtige daden nu vooral ook de zwakten en uitdagingen van verzetshelden tonen. En omdat verzetshelden gewoon net echte mensen zijn noemen zij ze verzetsmensen vanaf nu. Nou, ik vind ze nog steeds gewoon helden hoor. Net als topsporters. Je kan ze sporters noemen of sportmensen, maar sommigen zijn toch gewoon sporthelden voor mij. Waarom willen we alles zo platslaan ineens. Is dat onze Hollandse ‘doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg’-mentaliteit of is dat de maatschappelijke golfbeweging van nu?  

WAB: Ga meestal met je mee Mejuffrouw Krouwel, maar in deze snap ik hun keuze wel. De PR rond de stap van verzetshelden naar verzetsmensen was onderdeel van deze campagne. Ze krijgen daar veel aandacht voor. Die exposure heeft een veel grotere groep mensen geraakt dan deze uitingen. Het verzetsmuseum wil met deze discussie de andere kant laten zien. Dat is niet woke ofzo. Dat is met de kennis en blik van nu, laten zien dat heldendom, laf niks doen en verraad, minder ver weg van elkaar liggen dan wij denken. Laat dat nou best eens een nuttige les zijn voor ons allen. 

MK: Dat is dan ook wel weer waar. Zeker in deze tijden van verharding, individualisering en van onveilige situaties ver weg en heel dichtbij en persoonlijk. De persoonlijke verhalen die leidend zijn in de campagne brengen de bezoeker zeker dichterbij de geschiedenis en de dilemma’s waarvoor mensen tijdens de bezetting kwamen te staan. Ik denk alleen dat de grootsheid en heldhaftigheid daarvoor niet hoefde te sneuvelen. Die kunnen naast elkaar bestaan. Een maatschappij, en dus wij mensen, hebben ook helden nodig. Dat inspireert en legt de lat voor ons hoger. 

WAB: Halleluja! Helden mogen dus nog.

MK: Ja, juist nu. We kennen ze uit (teken)films en sprookjesboeken. Hoe fijn dat dat soms ook in het echte leven bestaat. Als we iedereen gelijk gaan maken en alles plat gaan slaan wordt het leven wel heel saai. Het een kan naast het ander bestaan, mensen en helden, goed en fout etc. Dát maakt een maatschappij divers en echt. 

WAB: Even los van inhoudelijke discussie, mag ik mijn lof uiten over de creatie? Wat een supermooie illustraties! Ik hoop oprecht dat het Verzetsmuseum deze lijn lang volhoudt en er echt een serie van maakt. Zo krijgen al die mensen uit het verzet meer gezicht en blijft hun naam in ere. 

MK: Ja hoor, ik hou ook van dit mooie artwork. En in lijn met mijn eerdere opmerking: de keuze voor dit soort illustraties neigt naar stripboeken en die hebben altijd een held. Dus misschien dacht men met dit creatief concept dat deze stijl in combinatie met het woord ‘verzetsmens’ impliciet ook heldhaftig als associatie oproept. Dan is dat een subtiele vondst.

Deze illustraties hebben de allure van wereldwijde covers van toonaangevende (print) media. Die een belangrijk onderwerp onder de aandacht brengen. Heel erg goed gedaan. Ik gun het museum oprecht bezoekersaantallen die door het dak gaan door deze campagne. Maar daar is media-wise wel wat voor nodig weten wij als geen ander. En dat budget hebben ze vast niet. Dus als een geste aan de cultuursector laten we ons campagnepraatpodium benutten voor wat gratis advies. Meneer Bol, sluit jij eens af met een paar haalbare tips & trucs voor dit museum?

WAB: Komen ze….
Punt 1: Ik zou in mediakeuzes versus de opmaak van de uitingen terug naar tekentafel gaan. Lettergrootte is veel en veel te klein voor outdoor. Een poster moet echt meer knallen om op te vallen. Maar ook bij andere media zoals online is een andere verhouding tussen beeld en tekst verstandig.
Punt 2: denk beter na over de doelgroep. Ik betwijfel of je die nu efficiënt en effectief treft. Het voelt als schieten met hagel.
Punt 3: Nu zou ik me kunnen voorstellen dat het Verzetsmuseum juist nieuwe doelgroepen wil raken. Ga dan rond deze fraaie illustraties werken met branded content. Minder bereik maar wel gerichte aandacht bij specifieke doelgroepen. Mensen die de content lezen, hebben dan zelf op dit onderwerp geklikt en dat biedt een perfecte kans op een aanbod daarna.
Punt 4: werk samen met een grote exploitant. Juist dan voorkom je dat je met kleiner budget de aanpak versplintert. En je mag hopen dat mediapartijen hier hart voor hebben en hopelijk het Verzetsmuseum steunen met extra’s. 

MK: Geen speld tussen te krijgen. Dit advies stuit bij mij niet op verzet. Maar ja, als jij praat luister ik eigenlijk altijd. Stiekem ben jij toch gewoon mijn mediaheld hoor. Dus marketeers van het Verzetsmuseum, doe net als ik en doe er je voordeel mee. Op naar recordbrekende bezoekersaantallen voor jullie!  

Verzetsmuseum

Zij marketingbaas van NN Group, hij directeur van Abovo Maxlead. Beiden hebben een groot hart voor marketing en reclame. Iedere week betwijfelt, bekritiseert of bewierookt het duo Mariëlle Krouwel en Willem-Albert Bol een actuele campagne. Met vandaag de campagne van het Verzetsmuseum. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie